Ik wil alvast even vooruit kijken naar 2025. Aan de ene kant kost de F1 manager me niet veel tijd (behoudens voorbereiding, de wissels en afhandeling achteraf), aan de andere kant merk ik ook dat het spel minder leeft. Een spel waarbij je wekelijks of voor elke GP iets moet doen is nier wenselijk, dus is dit in principe een prima vorm. Vooraf en tussendoor nog een keer, verder doen de coureurs het werk.
Aan de andere kant, vraag ik me af in hoeverre dit format nog wat toevoegt op het forum, terwijl ik van de line-up van 2025 en ook de nieuwe regelementen van 2026 juist denk dat het alleen maar leuker wordt. Ik bedoel Lewis naar Ferrari, Kimi Antonelli waarschijnlijk in de Mercedes, Hulk naar Sauber/Audi, Sainz en Albon in de Williams, Doorhan in de Alpine, teams die sowieso dichter tegen elkaar aan zitten dan in 2022/23 door een minder dominante RB. Die frisse wind door de F1, na een line-up met 20 dezelfde coureurs zijn voor bij een belangrijke drijfveer om volgend seizoen wél nog een editie te maken.
Dus je de vraag is: hoe kan ik dit format dusdanig opfrissen dat er toch nog een volgende editie komt?
Waar ik zelf aan denk is het volgende:
1. Werken met een X budget en categorieën, waarbinnen je keuzes moet maken en waarbij het ook mogelijk is om ploeggenoten te kiezen (beetje zoals Scorito dit nu doet).
2. Indien we niet met budgetten werken, dan toch de mogelijkheid om ploeggenoten te kiezen (wil jij bv Lewis en Charles, dan kan dat gewoon)
3. In plaats van wisselperiode in de zomer, de mogelijkheid om door het seizoen heen aan je team te sleutelen (stel jij neemt Zhou en Zhou valt tegen, dat je na 4 races zegt, ik ruil Zhou in voor Sargeant). Waarbij je bij de start een krap budgetje krijgt om te wisselen, elke wissel die je doet als je budget op is, gaat van je puntentotaal af. Dus wisselen kan strategisch zijn om wat te forceren in de stand, maar tegelijkertijd moet je ook nadenken wanneer je dit doet. Op die manier denk ik dat je én voorkomt dat je DRS treintjes in de stand krijgt, plus zo blijf je ook betrokken bij de prestaties van je team in de F1. Kleine moeite om je wissel door te geven wanneer jij dat wilt.
4. Voorspellingsvragen laat ik er wel in, dat is ook gewoon een wezenlijk onderdeel van het punten verdienen.
Hebben jullie andere ideeën om mijn twijfels over een nieuwe editie weg te nemen? Ik hoor ze graag