Misschien raar om het te horen uit de mond van een wielerliefhebber maar persoonlijk vind ik strade bianche mooier dan de ronde van vlaanderen .
De ronde is een begrip , een instituut in het wielrennen en leeft enorm ( ben twee keer aanwezig mogen zijn bij de koers en denk erover im dit jaar af te zakken naar antwerpen voor de start ) , maar qua parkoers, qua decor doet strade me veel meer.
De nimmer vlakke wegen, de cipressen, se witte kiezels en natuurlijk die unieke aankomst, voor mij is strade bianche gewoon een monument .
Editie 2024 met 30 km extra : door het meesterwerk van pogacar ontnomen van alle spanning . En die 30 km extra is prima om het nog heroischer te kunnen maken, maar dan moet die 30 km eerder in het parcours gelegd worden . Want dit is alsof je de la redoute neerlegt en dan nog 35 km erbij doet in lbl , dan gaat die minder snel de scherprechter worden . De spanningsboog moet met 30 km extra opnieuw bekeken worden ( al is dat natuurlijk buiten de fenomenale pogacar gerekend)