Ja, teams, altijd leuk
Ik heb een paar uur voor inleveren nog een vrij forse wijziging doorgevoerd. Namelijk Almeida + Dani Martinez eruit (en Landa als reserve-kopman); voor Roglic + Ben O'Connor (met Almeida dan als reserve).
Kopmannen: Roglic + WvA
(+ Almeida)Alle kopmannen hadden natuurlijk forse twijfels. Behalve WvA, waarvan het strijdplan heel duidelijk was, en die in deze eerste etappes precies heeft gedaan wat werd verwacht. En de gehele Vuelta top-2 voor puntentrui rijden (+ eerste etappes hoog in klassement) dacht ik het gebrek aan sprintetappes te verhelpen.
Roglic tuurlijk hard gevallen, maar had obv interviews het idee dat hij zo slecht niet was.
Wilde eerst Almeida, maar twijfelde of hij een 2e grote ronde zo kort later goed ging trekken. Dat speelde natuurlijk voor bijna alle kopmannen.
Anderen die het niet geworden zijn: Kuss geen verwachtingen van. Weet niet wat Ineos aan het doen is, maar ook sterke twijfels bij CRod. Landa is altijd een leuke subtopper om te hebben, en erg sterk in Tour, maar hier als kopman? Dan wil ik liever betrouwbaarheid. Carapaz heb ik vaak graag, maar hier niet als kopman.
Beschermd: Del Toro + Groves + O'Connor + Skjelmose
(+ vEetvelt + Lipowitz).
Misschien was Del Toro achteraf gezien toch te veel een gok, te veel gehypt voor nu dit jaar al een grote ronde? Heb eigenlijk nooit overwogen om 'm niet te nemen. Dus ook als hij nu fenomenaal rijdt: dat was eigenlijk een fout.
Groves, duidelijk, veruit beste sprinter. Weinig etappes voor hem, maar sowieso top-2 voor puntenklassement gedurende bijna de hele ronde.
Hier stond dus Dani Martinez, maar ik twijfelde veel te veel over die vent. Top gedaan in de Giro, maar zwak veld, en daarna weinig laten zien. Daarentegen Ben O'Connor... om de een of andere reden een dude die ik graag kies. Terwijl allerlei voorspellingen helemaal niets van 'm verwachtten ditmaal. Maar een vd weinigen zonder Tour in de benen + okay in Giro (4e) + ik meende sowieso een stijgende lijn bij m te zien, dus mijn plan was in feite dat hij naar een steady 5e plaats zou rijden. Daarentegen: absoluut niet sterk begonnen. Had ik toch moeten luisteren naar de voorspellingschrijvers? Nahhhh
Skjelmose overduidelijk sterke rijder, hoewel ik wat bevrees dat qua klassement hij beter gebaad is bij 1-weekse koersen.
Van Eetvelt, leuke renner maar heel zwakke tijdrit, dus ik verwachtte hem pas in de tweede helft hoger in het klassement, daarom reservebank. Heeft vervolgens absoluut mijn verwachting overtroffen (maar niet in de tijdrit).
Lipowitz kon ik ook onmogelijk overslaan. Echter, ik meende dat er een kans was dat hij meteen z'n klassement zou ajuparaplu'en, dus vond m te tricky voor in het basisteam.
Anderen die het niet geworden zijn: Mas kies ik normaal graag, maar vind z'n vorm altijd lastig te peilen. Eindigde de Tour wel sterk, dus had 'm misschien toch moeten kiezen, maar achtte het net te tricky. Uijtdebroeks zou denk ik niet kunnen worden beschermd als Kuss okayish was, omdat ik Visma te zwak ervoor achtte. Arensman heeft een zwak jaar. Tiberi, leuk in de Giro, maar verwachtte in dit sterkere veld een anoniemere plek 10-15. Narvaez leek leuk als Ineos-aanvaller + dik betaalbaar met 17m, maar geen plek.
Helpers: Canal + Castrillo + Tarling + Bittner + Scotson + Frigo
(+ Engelhardt + Rafferty).Ondanks overwegend cheape helpers was ik er best heel tevreden mee. En tuurlijk, Tarling ging even het rood pakken. Bittner natuurlijk voor sprints.
Ik zie dat Scotson & Frigo unica's zijn? Dat zien we graag
Scotson heeft dit jaar Dauphine + vorig jaar Tour de Suisse een heel aantal keer leuk meegeklommen, dus dat kon wellicht hier of daar wat opleveren. En Frigo is een aanvaller, zoals vorig jaar Giro, dus dat zien we graag
Anderen die het niet zijn geworden: Heel laat zijn Corbin Strong & Vacek de laatsten geweest die ik moest schrappen om budget te maken. Balen natuurlijk dat ze vervolgens allebei uitstekend rijden. Vooral van Vacek had ik gewoon geen concreet plan
hoe hij zijn punten ging pakken. Ja, hij kon tijdrijden, maar het veld was sterk, en als het niet daar ging gebeuren, waar dan wel precies. Nooit gedacht dat hij ineens 2e zou worden.