Kaart een probleem aan rondom Islamitisch onderwijs en intergratie en de christelijke partijen in de Kamer reageren meteen overgevoelig. "Kom niet aan artikel 23 van de grondwet!" Een goede discussie is nooit mogelijk geweest, omdat zij bang zijn dat Christelijke scholen hun vrijheid verliezen.
Mijn mening is dat grondwetsartikelen niet heilig zijn en dat met discussiëren erover niets mis is. Natuurlijk moet er wel een 2/3 meerderheid van stemmen blijven, met tussentijdse verkiezingen. Maar dat staat discussiëren niet in de weg.
--------------
Islamitisch onderwijs / 'Het grootste probleem na de oorlog'
door Cees van der Laan
Minister Van der Hoeven vindt dat de VVD bij monde van kamerlid Ayaan Hirsi Ali knaagt aan de vrijheid van onderwijs. Hirsi Ali vindt op haar beurt dat Van der Hoeven te weinig doet om integratie te bevorderen.
DEN HAAG - Ayaan Hirsi Ali heeft zelf ook op een islamitische school gezeten, dus ze zegt te weten waarover ze praat. Ze weet ook dat ze namens de hele VVD-fractie over het integratievraagstuk praat en niet alleen namens zichzelf.
Zij heeft de gramschap van minister Van der Hoeven over zich afgeroepen door te pleiten voor extra voorwaarden voor de oprichting van islamitische scholen. Dit raakt de kern van de vrijheid van onderwijs, vindt de minister en daar ligt het CDA als een waakhond voor. De bewindsvrouw voorspelt problemen in de coalitie als de VVD niet inbindt.
Hirsi Ali is dat niet van plan. ,,Wij vragen het CDA juist ons te steunen. De problemen met integratie zijn urgent, het belangrijkste probleem sinds de Tweede Wereldoorlog, maar het lijkt wel of het CDA dat ontkent. Is dat samenwerken in een coalitie?''
,,In het NRC zegt Van der Hoeven: we moeten etnische segratie op scholen accepteren. Kom nou toch. Dan ontstaan er een witte upper class en een zwarte onderklasse. Het accepteren van een zwarte onderklasse is voor de VVD onaanvaardbaar. Wij zijn tegen scholen waar alleen achterstandsleerlingen op zitten.''
,,We zullen dit actief moeten oplossen. Van der Hoeven moet daarom niet dreigen met problemen in de coalitie. Ze moet niet zeggen dat de VVD aan de vrijheid van onderwijs komt of aan het regeerakkoord. Wij komen niet aan de vrijheid van onderwijs. Wij vinden wel dat je er voorwaarden aan kunt stellen.''
,,Ik kan me wel iets voorstellen bij de houding van het CDA. De vrijheid van onderwijs ligt altijd gevoelig bij het CDA. Aan de andere kant vinden wij als VVD dat het CDA zich heeft gecommitteerd aan integratie als hoofdthema van deze coalitie. Mijn fractievoorzitter Van Aartsen vroeg onlangs nog met klem de medewerking van het CDA.''
,,Van der Hoeven beschikt over de mogelijkheden om de integratie te bevorderen, samen met integratieminister Verdonk. Wat Van der Hoeven moet doen is even ademhalen en vervolgens kijken naar de mogelijkheden die ze heeft. Zij kan regels maken en ze gaat over het geld.''
,,Er zijn mogelijkheden om extra voorwaarden aan nieuwe scholen te stellen, zonder artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd, op te blazen. In dat artikel staat dat de wetgever voorwaarden mag stellen. En wat de VVD betreft gaan wij dat doen rond de huidige 43 islamitische scholen en de nieuwe die op stapel staan. Wij willen geen nieuwe scholen zonder dat voldaan wordt aan de extra voorwaarden. De nieuwe Wet op het onderwijstoezicht moet worden aangescherpt.''
,,Wij denken aan vijf voorwaarden. Het schoolbestuur moet adequaat zijn opgeleid en de Nederlandse nationaliteit hebben. Nu kom je tegen dat er in schoolbesturen mensen met een Tunesische, Marokkaanse of Saoedische nationaliteit zitten. Op scholen moet de Nederlandse geschiedenis worden onderwezen, inclusief de Tweede Wereldoorlog. Leerlingen moeten onderwezen worden in de gelijkwaardigheid van vrouwen en homoseksuelen. Er mag geen indoctrinatie plaatsvinden tegen joden en anders-gelovigen. Als scholen in gebreke blijven, vinden wij dat ze hun recht op overheidssteun verliezen. Nieuwe scholen mogen niet worden opgericht als ze niet aan de voorwaarden voldoen.''
,,Wij hebben aan minister Verdonk gevraagd te kijken naar de juridische mogelijkheden om nieuwe islamitische scholen tegen te houden, omdat ze de integratie niet bevorderen. Eén van die voorwaarden is dat de populatie niet uit dezelfde bevolkingsgroep afkomstig mag zijn. Een andere is dat er niet alleen zogenoemde '1,9-kinderen' op school komen, de zogeheten achterstandskinderen waar scholen extra subsidie voor krijgen.''
,,Deze voorwaarden gelden wat mij betreft voor alle scholen, ook voor orthodox-joodse en reformatorische scholen. Het verschil tussen deze en islamitische scholen is echter dat ze geen problemen vormen in de integratie.''
bron: Trouw 31-10-2003