Sjarapova sterkste op Wimbledon 3-07-'04
Maria Sjarapova heeft voor een enorme sensatie gezorgd door het toernooi van Wimbledon te winnen. In de finale klopte ze Serena Williams: 6-1, 6-4.
Williams wist nauwelijks hoe ze het had tegen de jonge Russische. Het komt immers zelden voor dat een opponente de bal met meer snelheid over het net jaagt dan Williams, maar op het Londense gras kreeg de Amerikaanse de bal vaak harder terug dan ze hem verzonden had.
In de eerste set had de titelverdedigster weinig in de melk te brokkelen, Sjarapova was haar op bijna alle fronten de baas. Met name de tweede opslag van Williams was onder de maat en de 17-jarige Russin rende weg naar 5-1. Pas toen keerde Williams terug in de partij, veroverde wat breakpoints, maar het was te laat om de set nog te redden.
In de tweede set ging het gelijk op. Williams pikte aan bij het hoge niveau van de onbevangen Sjarapova en brak als eerste de opslag van haar opponente. Die bleek echter niet onder de indruk en antwoordde met twee breaks op rij, de tweede na enkele finalewaardige dramatiek.
Ook toen de tiener voor de titel mocht serveren, bleef ze fier overeind. Williams werkte het eerste matchpoint nog weg, maar versloeg zich op het tweede, waarna Sjarapova voor het eerst door de knieën ging. Niet voor Williams, maar omdat ze het nauwelijks kon geloven. Als eerste Russische mocht ze de Wimbledon-schaal, de befaamde Venus Rosewater Dish, boven haar hoofd houden.
”Het was niet mijn dag, maar zij speelde goed,” was Williams sportief. De kampioene kon er amper bij. Ze betrok haar vader, die haar immer van nabij begeleidt, in de vreugde. Of ze het feest buiten het centrecourt zouden gaan voortzetten, liet ze in het midden. “Ik was verkouden vanmorgen, dus ik weet niet of ik flink ga feesten”, lachte de als dertiende geplaatste Sjarapova, die in het interview na het duel voor het eerst wat nervositeit toonde.
"Sorry Serena, maar dit jaar neem ik de trofee even over. Ik weet zeker dat we nog vaak tegen elkaar zullen spelen en hopelijk doen we dat in Grand Slam-finales. Bedankt voor deze wedstrijd", aldus de dolgelukkige tiener.
Sharapova vergat niet haar vader Juri te bedanken, die zijn dochter op 7-jarige leeftijd mee naar de Verenigde Staten nam. "Ik weet hoe moeilijk het is om toe te moeten kijken. Zelf spelen is een stuk makkelijker, geloof me. Ik ben je ontzettend dankbaar."
De Russin was niet de jongste winnares in Londen. Martina Hingis behoudt dat record, in 1997 was de inmiddels gestopte Zwitserse zestien jaar.
Cancellara pakt geel
LUIK - De Zwitser Fabian Cancellara is de eerste gele trui drager in de Tour de France. De 23-jarige Fassa Bortolo renner was in de straten van Luik bijna 2 seconden sneller dan Lance Armstrong. Armstrong won wel tijd op zijn concurrenten. Jan Ullrich moest 15 seconden toegeven op de Amerikaan, Hamilton 16 en Mayo 19.
nossport.nl