Ik sta redelijk neutraal in de (sub-)discussie die hier nu komt bovendrijven.
Laat ik eens een poging wagen.
In tijden van crisis is iedere euro die er besteed wordt aan zoiets als het Koningshuis, in de ogen van critici op dit gebied, er 1 teveel.
Naar verluidt, kost 30 april en alles dat er min of meer rechtstreeks mee te maken heeft, 48 miljoen euro. Dat is veel geld.
Maar omgerekend zou je kunnen stellen: dat is 3 euro per inwoner. Voor het gemak even afgerond. Dat plaatst het totaalbedrag al in een ander daglicht.
Het Koningshuis kost de Nederlandse Staat per jaar 113 miljoen euro. Dat is voorwaar een behoorlijk bedrag. En zeker in tijden van crisis zou je voor die 113 miljoen euro wel een andere bestemming kunnen vinden.
Ik heb net aangegeven dat je dergelijke astronomische bedragen ook in het juiste perspectief moet zien.
Zoals gezegd: Het Koningshuis kost ons 113 miljoen euro op jaarbasis. Maar kijk eens wat er gebeurt als er een staatsbezoek wordt afgelegd. In het kielzog van de Koningin, binnenkort dus de Koning, gaat er een delegatie van het bedrijfsleven mee, en die bezoeken leveren contracten op die meer geld binnenbrengen dan wat het Koningshuis ons (jaarlijks) kost. Ik heb gelezen over bedragen van 180 miljoen aan orders voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Bij 1 staatsbezoek per jaar heb je zo de kosten van ons Koningshuis al ruimschoots terugverdiend.
Republikeinen willen dat er een gekozen staatshoofd komt. Maar dat heeft zo zijn nadelen. Niet alleen kost de verkiezingscampagne veel geld (er zal heus wel wat terugkomen via giften uit het bedrijfsleven), maar ook kost een President en zijn gevolg de Nederlandse staat veel geld.
En dan de Staatsbezoeken. Er is ooit berekend (hoe, wanneer en door wie???) dat een staatsbezoek met een president als hoofd van een delegatie veel minder oplevert, en dan bedruipt zo'n bezoek zich dus niet zelf.
Mijns inziens zit hem hier de meerwaarde van het Koningshuis voor een groot gedeelte in.
Die meerwaarde bestaat voor een deel uit de goodwill, en het vertrouwen dat buitenlandse ondernemingen in ons Koningshuis hebben. De naam die men in het buitenland heeft, staat garant voor vele miljoenen aan orders.