Ze wilden wel bezuinigen, ze wilden alleen de voorstellen die de Europagroep wilde, waarbij de gemiddelde Griek, die al onder de armoedegrens leeft nog verder in armoede gestort zou worden niet. Het grootste probleem is dat de rijke reders in Griekenland bv geen belasting betalen. Dat was vijf jaar geleden zo, dat is nog zo. In plaats daarvan is er in pensioenen gesneden zodat veel Griekse bejaarden hun gas en licht niet meer kunnen betalen, is het ontslagrecht versoepelt (een kwart van de beroepsbevolking zit zonder baan, de helft van de jongeren heeft geen baan), als gevolg daarvan zijn de hoogopgeleiden massaal naar het buitenland gegaan, de koopkracht is gedaald, waardoor de economie nog dieper in de put zit dan 5 jaar geleden, de bijstand is afgeschaft zodat al die mensen zonder baan, geheel zonder inkomsten zitten en de Griekse reders betalen nog steeds geen belasting. Dat is een beetje kort samengevat de uitleg, voor zover ik het snap want het is ook ingewikkeld. Maar heb er de laatste tijd veel over gelezen toevallig. De Europagroep wilde meer van dit soort maatregelen. De Grieken willen dat die rijke Griekse reders eindelijk eens hun belasting gaan betalen. Ik vind het een prima voorstel van Griekenland en hoop dat ze er alsnog uit gaan komen. Pensioenleeftijd omhoog lijkt mij niet zo gek. Die belastingen zijn wel heftig ja, ook voor de gewone Griek. Maar nu betaalt straks tenminste iedereen belasting.