Tja, het zijn rare tijden in de VS. Heel moeilijk te voorspellen hoe het allemaal gaat aflopen. Ik geloof niet dat Trump zich zomaar gewonnen zal geven. Het is en het blijft een vechter die tot het uiterste door zal gaan.
Over impeachment, dat zal lastiger blijken dan je denkt. Je hebt minstens 2/3 van de stemmen van het Senaat nodig. De democraten zullen wel voor stemmen, maar dan heb je nog een flinke bult republikeinen nodig. Zeker gezien hun meerderheid in het Senaat. En hoeveel daarvab zal Trump onder zijn duim hebben?
Volgens
wikipedia is in het verleden vier keer sprake geweest van een impeachment procedure. Eerst in 1868 met Andrew Johnson. Toen kwam het Senaat slechts één stem te kort. In 1923 werd een procedure gestart tegen Warren G Harding, maar hij overleed voor de procedure kon starten. Het bekendste geval was Richard Nixon, maar hij hield de eer aan zichzelf en trad in 1974 uit zichzelf af. En tenslotte Bill Clinton in 1999, ook toen kwam het Senaat stemmen te kort.
Enfin, mocht er een impeachment tegen Trump worden gestart, zal het een taaie weg worden en gezien de resultaten uit het verleden wordt het zeker geen gelopen race. Trump zou het kunnen overleven en daardoor misschien wel nog sterker/machtiger uit de bus komen.
En dan komen we bij de grootste angst: hoever zal Trump gaan? Ziet hij in Poetin zijn grote voorbeeld? Trump is al aardig bezig de pers te demoniseren, vooral tegen CNN. Met twitter hitst hij de Amerikanen (vooral zijn die-hard achterban) nog verder op. Racisme viert ondertussen hoogtij sinds zijn aantreden. Het zal me niks verbazen dat mocht Trump een eventuele impeachment overleven, hij ook in 2020 herkozen zal worden. Al dan niet via eerlijk verlopen verkiezingen.
En dan hebben we nog Noord-Korea. De couppoging in Turkije bracht meer macht voor Erdogan. Een gemeenschappelijke vijand even flink uitbuiten in de media en een nieuw dictator is geboren. Hetzelfde vrees ik met Noord-Korea. Voor mij is het geen vraag meer òf het tot een treffen komt maar wànneer. Zeker als Trump aan de macht blijft.
Hij zal het zeker uitbuiten en daarmee meer macht naar zich toetrekken. Misschien wel om daarmee een derde termijn te kunnen vergaren (mocht hem het lukken om de Amerikaanse grondwet die richting op te wijzigen), of anders via één van zijn kinderen. Ze worden niet voor niets zo naar voren geduwd.
Wat dat betreft zie ik het somber in voor de toekomst van de VS en daarmee ook van de rest van de wereld. Als het tot een impeachment komt, dan hoop ik van harte dat deze zal slagen. Pence is zeker geen lekkertje, maar ik vertrouw hem er wel op dat hij de grondwet beter zal respecteren dan bv Trump. En zeker ook de rode knop lijkt me onder zijn vingers een stuk veiliger dan onder die van Trump.
Enfin, het valt op dit moment amper te voorspellen hoe het verder gaat lopen in de VS. Ik hoop voor een afloop met een sisser, maar zie het er somber in.