Ik denk Poetin. Hij zal in ieder geval alvast in zijn nopjes zijn met de gedachte dat de VS de NAVO misschien gaat verlaten.
Het lijkt erop dat dat niet kan zonder support van het senaat, en vervolgens (aangezien het ongetwijfeld wordt aangevochten) door het hooggerechtshof. Ja, beide zijn momenteel in handen van de Republikeinen, maar sommige daarvan zijn geen idioten.
Trump, laten we het daar eens over hebben... wie houdt het t langst vol met die Shut Down?
Easy, Democraten.
De Democraten hebben so far meerdere voorstellen gedaan, waaronder opties met extra geld voor grensbewaking (maar dan geen muur, omdat dat bewezen ineffectief is) en opties waarbij delen van de overheid weer open gaan terwijl concreet wordt onderhandeld over deze zaken. Deze voorstellen hebben gedeeltelijke steun onder de Republikeinen, wat zat is, maar worden tegengehouden door Mitch McConnell - hoewel anders Trump het wel zou tegenhouden.
In de tussentijd is de populariteit van Trump buitengewoon steady aan het dalen, vooral omdat onafhankelijke stemmers (veruit de belangrijkste stemmers) in grote meerderheid de schuld van de shutdown bij Trump leggen. Daarnaast is een forse meerderheid van stemmers überhaupt tegen de muur. Het laatste getal dat ik zag was volgens mij 69% tegen, waarbij de voor-stemmers vrijwel allemaal Republikein zullen zijn.
Dus aangezien genuanceerde voorstellen, met gedeeltelijke Republikeinse steun, van de Democraten het niet halen, dit nu al de langste shutdown in de geschiedenis is, een grote meerderheid van alle stemmers de muur niet wilt, en Trump hiervoor alom de schuld krijgt - is er voor de Democraten geen reden om te buigen.
Natuurlijk, ze moeten zich zo verantwoordelijk opstellen tegenover de onbetaalde overheidsmedewerkers, maar dat doen ze al met hun voorstellen. Gister is weer een voorstel, aangenomen door the House of Representatives en ingediend bij het Senaat, afgeschoten door Republikeinse Majority-leider McConnell.