Kuijt blijft voor de supporters
[Bron: RD]
Voor de supporters van Feyenoord blijft Dirk Kuijt nog een jaar bij Feyenoord. De adoratie van het legioen houdt de topscorer van Nederland in de meest teleurstellende fase van dit seizoen op de been. ,,Zaterdag kreeg ik op de training een beker uitgereikt, omdat de supporters mij tot speler van het jaar hadden gekozen. Prachtig. Voor die mensen geef ik Feyenoord nog niet op,'' zei Kuijt na de tiende nederlaag van dit seizoen.
In Eindhoven, waar Feyenoord met 4-2 opnieuw hard onderuit ging, kon de Katwijker zijn ergernissen andermaal niet verbloemen. Kuijt had recht van spreken, want hij stak met kop en schouders boven de rest van de Feyenoorders uit. In z'n eentje zette hij een topprestatie neer, maar het elftal kon hem nauwelijks volgen.
Was hij wielrenner geweest, dan had Kuijt zondagmiddag op weg naar de top van de Alpe d'Huez zijn eigen ploeg al bij het eerste colletje gelost en zou hij onderweg de concurrentie aan flarden hebben gereden. Kuijt is echter profvoetballer en blijft afhankelijk van het team. Maar trainer Ruud Gullit was de individuele prestatie van zijn spits niet ontgaan. ,,Kuijt was het toonbeeld van inzet, het voorbeeld voor alle anderen,'' sprak Gullit met bewondering.
Het huidige Feyenoord parasiteert op de kwaliteiten van Kuijt en daarom is het maar goed dat de spits zondag na de laatste wedstrijd tegen ADO Den Haag uit zijn lijden wordt verlost. Dirk Kuijt pakt dan zijn voetbalschoenen en meldt zich zo snel als hij kan in zijn achtertuin bij de selectie van het Nederlands elftal, waar hij wél wordt gestimuleerd door het spel van andere spelers.
Want met een groot deel van de Feyenoord-selectie is de aanvaller klaar. De zwakke schakels remmen hem in zijn ontwikkeling en leggen de club beperkingen op bij alle pogingen om weer aansluiting te vinden bij Psv en ajax.
Kuijt: ,,Ik heb na Heerenveen aangegeven wat er moet gebeuren. Zo kunnen we niet verder. Na die wedstrijd heb ik een paar weken met knallende koppijn rondgelopen. Ik heb heel veel nagedacht en heb het nu voor mijzelf afgesloten. Ik ga straks lekker naar het Nederlands elftal, maar ik realiseer me dat er bij Feyenoord nog veel moet veranderen.''
En anders is hij weg? Kuijt: ,,Ik geef de club niet zomaar op. Maar alleen vanwege de fans, hè. Ik maak me gewoon zorgen. Ook omdat ik me afvraag of nieuwe spelers hier nog wel willen spelen. Ik wil zo verschrikkelijk graag kampioen worden. Ik heb eerder aangegeven dat er een schoonmaak moet plaats hebben. Voor een aantal mensen is geen plek meer. Alleen moet je dan wel kwaliteit kunnen aantrekken.''
Kuijt vindt de aanstaande komst van Wim Jansen een versterking voor de hele club. ,,Op elk gebied moet het bij Feyenoord verbeteren. Het gaat niet alleen om de spelersgroep. Het probleem zit in de structuur van de club. Echt, daar zit het hele probleem! En ik doel daarbij ook niet op Wotte. Als ik dit aansnij, betekent het niet dat hij er een rotzooi van heeft gemaakt. Binnen heel Feyenoord hebben mensen tekortkomingen. Als je die kunt versterken, is dat alleen maar goed. En dus is de komst van Wim Jansen een verbetering voor heel Feyenoord.''
---------------------------------------------------------------------
Dirkie Dirkie Kuijt olee oleeeee