Niet echt nieuws meer van vandaag, maar wel nieuws
Redactie sQueeze stapt op! Amsterdam - 6 oktober 2005
De kogel is door de kerk. Het rommelde al een tijdje rondom sQueeze, maar nu heeft de redactie dan toch besloten ontslag te nemen en met een eigen gay glossy te komen.
Nog maar recent is het blad sQueeze als onderdeel van de uitgeverij NTG overgenomen door Argo Mediagroep. Zeer tegen de zin van de medewerkers verhuisde de redactie van Amsterdam naar Nieuw Vennep.
Volgens Edwin Reinerie tot voor kort hoofdredacteur van sQueeze, is niet alleen de voltallige redactie opgestapt, maar ook accountmanager en enkele belangrijke freelancers. Reinerie geeft verschillende redenen voor deze stap. "Wij zijn van mening dat er veel meer potentie zit in het blad, terwijl de directie het blad juist platter, minder glossy wil maken", aldus Edwin Reinerie. "Daarnaast zijn we het als redactie oneens met het betalingsbeleid. Freelancers en leveranciers werden niet meer betaald. Door op te stappen, verklaren we ons solidair met de freelancers die niet worden betaald."
Wat er met tijdschrift sQueeze gaat gebeuren kan Reinerie niet vertellen, maar wel weet hij te melden dat de opgestapte redactie al in november een nieuwe gay glossy gaat lanceren. De titel moet nog een verassing blijven. Een nieuwe sQueeze dus? Niet helemaal. Volgens Reinerie wordt het een glossy, maar dan wel één die dichter bij de lezer zal komen te staan. Er zullen onderwerpen aan bod komen waar de lezers mee bezig zijn. "Op het moment dat je je mensen wel kunt betalen, kun je meer kwaliteit inhuren," aldus Reinerie.
Frans Makau, directeur van Argo Mediagroep reageert resoluut op onze vraag wat er nu met sQueeze gaat gebeuren: "We zijn bezig met het formeren van een nieuwe redactie en het volgende nummer zal gewoon op tijd verschijnen." Makau ontkent dat hij van plan is het blad platter te maken. "Integendeel, ik denk dat het eerder andersom zal zijn. De nieuwe sQueeze zal naar een hoger niveau worden getild. Meer in de richting van bladen zoals Man en Men's Health," aldus Makau. Volgens Makau kan dat ook, omdat Argo Mediagroep alles in huis heeft. Van redactie en sales tot aan het drukken zelf. Naast een nieuwe redactie zullen ook prominente Nederlanders hun naam verbinden aan sQueeze. Eén daarvan heeft al toegezegd, maar wie dat is wil Makau nog niet prijsgeven.
Dat belooft wat in November. Een vernieuwde sQueeze én een nieuwe gay glossy!