"Terugkijken: ‘Troonrede is ode aan turner Epke Zonderland’
door Jeannine Julen
Volgens woordkunstenaar Wim Daniëls was de gisteren voorgedragen Troonrede een ode aan Olympisch kampioen Epke Zonderland. Veerkracht, staatkundig en greep; het zijn allemaal termen die verwijzen naar de indrukwekkende turnoefening van afgelopen zomer, aldus Daniëls in 1 voor de verkiezingen gisteravond.
Vooral het woord veerkracht, dat meermalen in de Troonrede voorkwam, herinnerde Daniëls aan Epkes bijzondere turnprestaties. Want, zo stelt hij:
“Er staat herhaaldelijk in de Troonrede: “Ons land staat opnieuw voor een opgave die om enorme veerkracht vraagt”, zoals Epke Zonderland toonde dacht ik er meteen bij.”
En terwijl veerkracht verwees naar de springkracht van de turner, deed de term staatkundig de woordkunstenaar denken aan zijn perfecte landing na de turnoefening. Het woord greep verwees naar de ellegreep in de oefening, stelde Daniëls. Bekijk voor zijn gehele tekstanalyse in onderstaande video:
Wim Daniëls is een Neerlandicus die al meer dan 90 boeken op zijn naam heeft staan. In de gemeente Helmond is hij sinds 2011 actief als stadsdichter. Ook is Daniëls sinds dit jaar een vaste gast in het programma Pauw & Witteman. "
-NRC
Volgens mij heb ik een van de Wie is de Mol-forumleden gevonden