Mijn nieuws van de dag is eigenlijk nieuws van gisteren, maar de gevolgen zijn er vandaag nog steeds.
Het gaat over Haren.
Goed, Merthe had iets vergeten aan te vinken, waardoor een stel eencelligen haar uitnodiging persoonlijk op hebben gevat.
Onder het mom van ''''ProjectX'''' laten deze amoebes zich echter niet tegenhouden, en gaan toch op pad. Zelfs niet tegen te houden door 27 ME-pelotons.
Ze lezen wel de uitnodiging, maar de waarschuwing om weg te blijven, lappen ze aan hun laars. Tja, en de media (zij wassen hun handen in onschuld.......), zij hadden beter geen verslaggevers naar Haren toe kunnen sturen, want hoe vaker je oproept: blijf nou weg, blijf nou weg, hoe meer eencelligen toch op pad gaan.
Dit laatste roept bij mij herinneringen op aan het verslag van Mart Smeets, jaren geleden, vlak voor een interland tussen Duitsland en Nederland. Het was rustig op de Nieuwstraat-Neustrasse, maar binnen een kwartier na dit verslag kwamen de eerste relschoppers, en binnen een uur was er grote rotzooi. Mart Smeets wordt om dat verslag in Kerkrade nog steeds met de nek aangekeken.
Sensatie, sensatie, en nog eens sensatie: ''ik wil erbij zijn, en over tien jaar kunnen vertellen: weet je nog, 21 september 2012 in Haren? IK was erbij''.
Maar Merthe heeft NIET opgeroepen om rotzooi te trappen, maar toch gebeurt het. Uiteraard begint het klein, een ander wil er niet voor onder doen, en dan slaat de vlam in de pan.
En wie betaalt dat allemaal? De schade loopt in de miljoenen. In eerste instantie zullen de verzekeraars hier moeten inspringen. Maar niet ten koste van de verzekerden. Laat degenen die duidelijk in beeld kwamen onder het gelal van ''waar is het feestje, HIER is het feestje'', maar bekend maken wie er nog meer betrokken is bij het aanstichten ven die rotzooi.
Ze hebben niet eens in de gaten gehad dat ze herkenbaar in beeld waren.