Het is wel heel groot nieuws, want het is in al die eeuwen slechts 1x eerder voorgekomen dat een Paus aftrad.
Ben heel benieuwd naar de opvolging. Toen bekend werd gemaakt dat Benedictus de Paus werd, had ik die avond een vergadering van het parochiebestuur, waar ik toen nog in zat. En we waren direct behoorlijk negatief, wisten dat we de vrijheden die we hadden in onze parochie niet lang meer zouden hebben, dat er een conservatieve koers zou komen die niet past bij ons. En dat is uitgekomen. Het is zelfs zover gekomen dat ik me niet meer bij het instituut 'de katholieke kerk' thuis voel. Hoop dat er nu een andere koers gevaren gaat worden.
Klopt, al ligt dat niet alleen aan de paus.
Hier in Zeeland is onder Hans van de Hende ook een gematigd bestuur geweest. Geen problemen, geen al te gekke eisen... Hans van de Hende is eind 2011 overgeplaatst naar Rotterdam en wij hebben, na eerst een tijdje 2 Vicarissen te hebben gehad, Jan Liesen gekregen als bisschop van Breda. Bij ons moeten ze nu ook allerlei nieuwe dingen doorvoeren. Zo mag er geen wijn meer gedronken worden bij de eucharistieviering, alleen door degene aan het altaar (priester, koster en acolieten/misdienaars) en dient er elke zondag een eucharistieviering te zijn. Leuke eis, maar gezien het gebrek aan priesters is dit niet haalbaar. Voorheen deed de ex-deken van Zeeland nog wel eens een viering, evenals een oud minderbroeder. Maar de eerste is ziek en is verhuisd naar een verzorgingstehuis in Brabant en de tweede is net 2 weken terug overleden. Onze pastoor gaat nu elke zondag voor in de viering, het zij hier of het zij in de andere kerk in onze parochie.
Ik hoop dat we in elk geval nu een gematigde paus krijgen en geen conservatieve, want dat is sowieso wel het laatste wat we nu nodig hebben.