Ik vind dat er ook wel degelijk naar CITO-scores gekeken moet worden.
Tuurlijk is het een momentopname en gaat het om presteren onder stress, maar dit is iets wat er nou eenmaal bijhoort in je latere leven. Examens na de middelbare, tentamens op studie en Sollicitaties etc, het zijn wel vaker momentopnames. En ik geloof niet dat een leerling die makkelijk vwo kan, opeens een vmbo cito heeft, maar aangezien ik geen ervaring heb in het basisonderwijs mag ik hier geen mening over geven :p
Ik denk echter wel dat de CITO gevarieerder moet worden, het gaat nu alleen maar om rekenen en taal en studievaardigheden terwijl er ook best naar andere aspecten gekeken mag worden ( Engels , geschiedenis, Ak , bio ) . Er bestaat nu wel zoiets als wereldorientatie maar dat telt niet mee geloof ik. Vind ik raar als het een voorbereiding op het VO is, omdat je daar wel dat soort vakken krijgt.
Ik wil wel even benadrukken dat ik daarmee niet automatisch vind dat het advies van een docent er niet toe doet. Integendeel, ik denk dat het advies van docenten in veel gevallen belangrijker is dan de Cito-toets. Maar ik vind wel dat deze combinatie van beiden moet blijven bestaan. Er zullen namelijk docenten blijven die structureel te hoge of te lage adviezen geven. Vriend van mij had bijvoorbeeld een VMBO advies en een VWO cito en heeft fluitend zijn VWO gehaald ( op Havo/vwo begonnen ). Daarom vind ik wel echt dat de CITO moet blijven meetellen.
Maar ik vind dat je een cito-uitslag ( ook als ouder ) niet zomaar mag negeren, en dat opvallende verschillen besproken moeten worden bij het kiezen van een VO-school.
Ik hoor ( en merk op stage ook ene beetje ) dat er echt ontzettend vaak leerlingen op met name het Havo zitten die op het VMBO eindigen na veel te veel onnodig geploeter. Vaak het gevolg van ouders die niet willen dat hun kind naar VMBO gaat omdat dit voor veel mensen te negatief klinkt...