Satelliet van Inmarsat vond uiteindelijk vlucht MH370
De stelling dat de verdwenen Maleisische Boeing 777 in de Indische Oceaan is gestort, komt van telecommunicatiebedrijf Inmarsat. Het 35 jaar geleden als internationale organisatie begonnen bedrijf, dat inmiddels een commerciële onderneming is, is een cruciale dienstverlener als het gaat om communicatie via satellieten.
De communicatie met de Maleisische Boeing 777 werd uitgezet kort voor het toestel 8 maart van de radar verdween. Dat was op een moment dat het toestel van de zone van de Maleisische luchtverkeersleiding naar die van Vietnam overging. De satellieten van Inmarsat bleven echter signalen van het toestel ontvangen.
Dat werd 11 maart al doorgegeven, maar de Maleisische autoriteiten brachten dat aanvankelijk helemaal niet naar buiten, zei een zegsman van het bedrijf volgens de Britse nieuwszender SkyNews. Het werd pas geopenbaard op 15 maart toen het zoeken naar de Boeing zich naar de Indische Oceaan verplaatste.
Signalen
Inmarsat had aangegeven dat het vliegtuig nog zeker 5 uren heeft gevlogen langs een van de twee vermoede routes, een naar het noorden en westen en een naar het zuiden. Volgens Inmarsat is vandaag bevestigd dat het de zuidelijke route moet zijn geweest. Een topman van Inmarsat, Chris McLoughlin, heeft gezegd dat het bedrijf daarvoor signalen van andere vluchten van soortgelijke Boeings heeft vergeleken met dit raadselachtige geval. Het signalenpatroon zou op basis van die vergelijkingen sterk wijzen op de zuidelijke route, volgens McLoughlin.
De Maleisische premier Najib Razak zei dat er een geheel nieuwe analyse op de verdwijning van de Boeing 777 is losgelaten en dat hij daarom zeker is dat het vliegtuig in de Indische Oceaan is gestort.