Ik vind het heel jammer, want het had goed geweest voor de werkgelegenheid hier in Twente.
Mwah nauwelijks. Ramingen bleken onrealistisch hoog, zodat het hooguit 1500 arbeidsplaatsen op zou leveren. Daarvan een groot deel [waarschijnlijk >50%] laagopgeleid c.q. niet opgeleid, omdat er op vliegvelden nog veel handmatig werk wordt gedaan.
En daarvoor was een directe som subsidie van 15m nodig, nog toekomstige subsidies uitgesloten. En een hoop bankgaranties voor als het mis zou dreigen gaan [bv: de ramingen blijken ineens te optimistisch - who knew].
Dus och.. dat lijken me dure arbeidsplaatsen.
Daarbij wordt nog volledig aangenomen dat het vliegveld uberhaupt rendabel is - en jaarlijks inderdaad een miljoen passagiers gaat krijgen.
Zou neerkomen op minder dan 20 vliegbewegingen per dag [dus 9x landen en opstijgen]. De meeste vakantiebestemmingen gaan daar niet bijzitten.
Zodat je alsnog of naar Schiphol gaat, of even de grens overhopt naar het grote Düsseldorf.
Of Dortmund.
Of als je heel dichtbij wilt het kleine Münster/Ösnabruck - dat nog steeds groter is dan Vliegveld Twente
zou worden, en ondanks dat kopje onder dreigt te gaan.
Wat opzich een logische oplossing zou zijn, gezien de ligging en het gebrek aan achterland voor passagiers, is vrachtverkeer.
Twee nadelen: Meer lawaai.
Veel minder arbeidsplaatsen.
Dus mooi dat dat sowieso ook meteen van de baan is.
Dus sure, arbeidsplaatsen zijn prima, hoewel niet goedkoop voor wat je er voor krijgt - maar ik denk niet dat het vliegveld enige kans tot slagen zou hebben door aanzienlijke concurrentie gecombineerd met weinig vraag. En als het zou floppen ben je heel veel verder van huis.