Ze zijn er nog niet hoor. Er komt wellicht een nieuw referendum. En dan bedoel ik effectief een nieuw referendum over ditzelfde onderwerp.
Voor zover ik begrepen had, zou het resultaat niet geldig zijn. Als het tenminste klopt dat er een minimale opkomst van 75 procent moest zijn, plus een minimaal percentage van 58 voor de winnaar.
Om een onderwerp op de agenda te krijgen, moeten er minimaal 100.000 handtekeningen zijn, en die heeft het Remain-kamp al bij elkaar.
Wat Nederland betreft:
Een raadgevend referendum kan alleen worden uitgeschreven over recent gedane wetsvoorstellen, en daarvan is bij een Nexit geen sprake.
Daar staat tegenover dat de overheid KAN besluiten om toch een dergelijk referendum te gaan houden. Maar dat laat dan sowieso nog twee jaar op zich wachten. De club van wilders (lees: wilders alleen!), neemt er alvast een voorschot op dat zij wel even de verkiezingen volgend jaar gaan winnen. Maar dan gaat het NOG niet zonder slag of stoot.
Wat hij er namelijk niet bij vertelt, is dat een Nexit vele malen duurder zal zijn, dan nu IN de EU te blijven. Goed, er gaan dan niet meer vele miljarden naar andere lidstaten, maar ''we'' zijn nog niet van langlopende afspraken af.
Als er nu eens goed doordachte argumenten werden gebruikt om voor die Brexit te stemmen, dan zou ik zeggen: afwegende dit, en afwegende dat: het Britse volk heeft gesproken, en dit is het resultaat.
Maar als je dan zo iemand als Boris Johnson in de weer ziet met argumenten als: ''een banaan mag best krom zijn wat ons betreft, dus we moeten VOOR een Brexit stemmen'' (dit heb ik dus echt niet uit mijn duim gezogen, het was donderdag in onder meer EenVandaag te zien), dan vraag ik me af of de Brexit-stemmers weten dat er helemaaal geen bananen verbouwd worden in hun eigen land. Misschien particulier, maar niet op plantages.
Goed, ik weet wel dat dat met die bananen een soort ''metafoor'' was voor het feit dat men zich niet vanuit Brussel de wet wil laten voorschrijven. Maar alleen het feit dat HIJ dat zei, heeft veel twijfelaars over de streep getrokken. Het is het soort uitspraken waarmee wilders hier in Nederland de bevolking achter zich probeert te krijgen. Afleiden van waar het werkelijk om gaat, en dan de kiezer een verkeerde keuze laten maken.