Ik spreek even uit eigen ervaring..
Dat wat als is discriminatie wordt gezien geheel cultuur afhankelijk is. In Europa worden al heel veel dingen als discriminatie gezien. Iemand beschrijven op basis van uiterlijk.. Ligt gevoelig in het westen. Hier in Afrika zou je zulke dingen nooit zien. Ik als blanke wordt de hele dag nageschreeuw met nassara (blanke) en ik kan rustig terug roepen, hé ballagium (zwarte), hoe gaat het. Hier zal je nooit iemand horen roepen dat je dan racistisch bent.
En wat betreft stereotypen, die blijf je altijd hebben.. Waarom mag een bosjesman niet, en een afbeelding van een eskimo of chinees wel.. Heel gek.
ja, dat het cultureel afhankelijk is wat als discriminatie wordt gezien en gevoeld, lijkt me duidelijk, maar dat is imho toch dan geen argument dat dus onzin is. Ik denk dat het best raar zou zijn als jij in Nederland 'hé ballagium' de hele dag gaat roepen.
Zonder het nu het met alle actiegroepen eens te zijn, vind ik een cultuur die ook luistert naar een historisch bewustzijn niet zo verkeerd.
En ik schat in dat het niet gaat om een afbeelding van een Bosjesman maar om de stereotypering van een Bosjesman. En dat het stereotypes zijn uit ons moiie schone verleden tijd toen we wellicht dingen wat anders zagen dan dat we nu doen. Maar dit veronderstel ik maar, want ik heb me niet verder in de argumenten van de actiegroep verdiept.
Ik heb wel gelezen dat ze een gratis dagje Efteling aangeboden hebben gekregen. En daarom heb ik een protestpagina geopend om de Lafers te bevrijden uit het Land van Laaf waar ze volgens mij tegen hun zin in worden vastgehouden.