HPC is niet hetzelfde als politiek correct. Het is een extreem, te ver doorgevoerde variant. Met het gewone politiek correctheid heb ik geen problemen mee. Ik krijg gewoon de indruk dat tegenwoordig meer 'gezocht' wordt naar wat racistisch zou kunnen zijn dan dat men dat daadwerkelijk tegenkomt dan wel als zodanig ervaart.
Denk bijvoorbeeld maar aan de afbeeldingen op de Gouden Koets. Volgens mij wist vrijwel niemand wat daar afgebeeld werd totdat een paar jaar geleden iemand daar ineens over begon. Nu lijkt wel of ineens half Nederland daar ineens last van heeft. Terwijl het voor mij gewoon om een historische afbeelding gaat over hoe men toen tegen het kolonialisme aankeek. Als je dat nu wilt verwijderen. Of eventueel in een museum verstoppen. Voor mij is dit een vorm van censuur. Het willen wegstoppen zodat zo min mogelijk mensen er naar kunnen kijken.
De HPC is iets van de laatste paar jaar en het is groeiende. Men lijkt tegenwoordig steeds langere tenen te hebben. Steeds vaker lees je in het nieuws over zaken waar je daadwerkelijk vraagtekens bij kan zetten.
Een oorzaak die ik zo kan bedenken is dat de mens mondiger is geworden dan bijvoorbeeld 30-40 jaar geleden. Ik denk ook dat het een reactie is op de jaren 80/90 mentaliteit van: Alles moet maar kunnen, iedereen vrij. Vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld. De Politiek correctheid gaat weer meer richting: Alles kan niet zomaar, we moeten rekening houden met elkaar. Niet zomaar beledigen. De HPC gaat een flinke stap verder imo. Daar lijkt meer gezocht te worden naar waar mensen zich over beledigd zou kunnen voelen.
Tegenwoordig kunnen we via de sociale media sneller onze meningen ventileren. We vinden ook sneller gehoor. En mensen sluiten zich sneller ergens bij aan. Niemand wil immers voor racist uitgemaakt worden. Dus de HPC groeit. En ik ben bang dat het de komende jaren nog verder zal groeien.
Qua censuur.... Men doet sneller aan zelfcensuur in geval van (hyper) politiek correct (je wil niet iemand opzettelijk beledigen in een kroeg waardoor je zelf als een racist overkomt) dan in geval van fundalisme of extremisme. Maar ook bijvoorbeeld op facebook en dergelijke. Als je iets beledigends plaats, wordt het na klachten verwijderd. Daar is niks mis mee, in tegendeel zelfs, maar waar leg je de grens. Wat is beledigend en wat is overdreven. Die grens komt steeds lager te liggen.
Laat ik eens een zijweg inslaan: Sex!
In de middeleeuwen was het sexuele moraal een stuk vrijer dan in de periode daarna. Ik kan zo 123 niet ophoesten wat de oorzaak was, maar vanaf de 17de/18de eeuw tot het einde van de Victoriaanse tijd kwam het moreel besef ineens op. In begin viel het misschien nog wel mee, maar het groeide ook. Het werd steeds strenger op moraal gebied. Je zou het hyperpreuts kunnen noemen. Gelukkig is dit de vorige eeuw aardig omvergeworpen, maar je zou het kunnen zien als een voorbeeld wat ons de komende eeuw nog te wachten staat met betrekking tot het HPC.
Maar och, ik verwacht zo rond 2412 wel weer een tegenreactie van de studenten en komen de huidige tijden terug. Dus eventjes geduld nog
edit:
Niet sterkste argument, imho.
Het was geen argument maar een mening. Ik vind het normaal dat je met andere mensen en hun gevoelens rekening moet houden. Maar sommige zaken gaan mij te ver. Dat is voor mij HPC.