.. Want dit kan wel echt huge zijn, gezien de sleutelpositie van Turkije..
Er zijn in mijn optiek 3 mogelijke uitkomsten die alle drie gevolgen zullen hebben.
1: De staatsgreep lukt. We zijn dan van Erdogan af. Maar wat willen de militairen? Gaan ze de democratie herstellen die Erdogan zo omzichtig aan het afbreken was? Of houden ze straks liever zelf de touwtjes in handen? Hoe zal de internationale gemeenschap met de nieuwe situatie omgaan?
2: De staatsgreep mislukt. Erdogan kan dan aan zijn volk laten zien dat hij de sterkste is, wint daarmee misschien meer aanhang. Maar erger nog, Erdogan kan dit gebruiken om het regime nog strakker te maken. Zo meer macht naar hem toe trekken tot hij daadwerkelijk dictator is.
3: Uitkomst onbeslist. In dat geval ben ik bang dat Turkije afglijdt naar een burgenoorlog. Dat is sowieso niet goed voor Turkije. Maar als we kijken naar voorbeeld Syrië.... De IS zou er zeker garen bij spinnen en het zou mij niks verbazen, ze zitten al tegen de grens, dat ze richting Turkije gaan uitbreiden.
Daarnaast... Turkije is lid van de NAVO...
Wat de uitkomst ook wordt, we gaan spannende tijden tegemoet. Ik hoop op uitkomst 1 en dat de militairen de boel herstellen. Uitkomst 3 lijkt mij het meest rampzalige wat ons te wachten kan komen te staan.