Kan me nog een richtlijn herinneren vanuit de tijd dat ik intelligent was, en filosofeerde over hoe een ideale samenleving eruit kon zien.
Richtlijn was als volgt: "maak een samenleving die optimaal is - wanneer je daarin een volstrekt willekeurige positie inneemt".
Handige regel dat.
Waarom ik dat opbreng: Heel veel tijden zouden uitzonderlijk awesome zijn, als je rijk en machtig was. Maar not so much wanneer dat niet gegarandeerd is.
Dus sure, eigenlijk alle voorbije [en vast toekomstige] tijden lijken me uitzonderlijk interessant. Maar gegeven de kans, zou ik niet gaan [heh, zeg ik nu..] indien dingen als veiligheid van dergelijke zaken gegarandeerd zou zijn. Het gebrek aan spoelende toiletten zou ik wel voor lief nemen..
Want anders heb je een goeie kans dat je in een vrij arm en triest leven terecht komt, vermoedelijk een of meerdere oorlogen meemaakt, en vrij vroeg dood gaat.
Goed stel hersenen beschermt er ook nog niet eens afdoende tegen. Neem onze grote vriend Descartes, die nog als huursoldaat [hmm of misschien officier..] meevocht in de dertigjarige oorlog; om maar iemand te noemen.
Laat ik de vraag versoepeld herstellen:
Stel je mocht de plaats innemen van een willekeurige persoon uit het heden of uit de geschiedenis [met behoud van alle materieële en immaterieële aspecten die bij de persoon horen]. Wie zou dat dan zijn - en waarom natuurlijk.