Slogans van steden zijn overrated, onzinnig en inhoudsloos. Neem die van Groningen 'er gaat niets boven Groningen' - wat op geen niveau klopt. Er gaan vliegtuigen boven Groningen. Als we het Noorden definiëren als boven, dan liggen Winsum en Bedum boven Groningen. Op werkelijk geen enkel gebied is Groningen wereldwijd nummer 1. Het kan hoogstens een gevoelskwestie zijn, maar dan is de rest van de wereld het er niet mee eens - en het idee van een stadspromotie is juist niet om voor je eigen koor te preken.
Andere steden zijn natuurlijk nog veel, heel veel erger. 'Helemaal Hengelo'. What does that mean?! Dat het niet grotendeels Hengelo is, behalve dat stukje dat is afgestaan aan Enschede? Dat het niet slechts 90% Hengelo is, waarbij de andere 10% worden vergeven aan het dorpje in Gelderland? Of is Hengelo het nieuwe schitterendfantastisch - en is het idee Hengelo te agenderen als positieve krachtterm?
I Amsterdam is even idioot. Als wat profileer je je - een apple-product? Als een Sterdammer? Of is het I am Amsterdam - waarbij de persoon zich wil identificeren met, wat door de rest van de wereld wordt gezien als, het Sodom en Gomorra van de Aarde? Een twijfelachtige eer die wellicht niet geheel juist is - maar als dat de reputatie is, en men wil zich vereenzelvigen met de stad..
Hersenloze idioten die vanuit gemeentelijk belang stadsmarketing omarmen en introduceren. Niet degenen die het aanvankelijk hebben bedacht - die hebben er ongetwijfeld goud geld aan verdient.
Dat dus.
Op welke manier zou je leven veranderen als je de beschikking over een derde arm en hand kreeg?