jaaa dat is inderdaad best interessant, maar dat gaat echt al heeeeeeel lang zo. Het staat er in verleden tijd, maar dit gebeurt in Israël nog steeds veel hoor
Zou me inderdaad niet verbazen
Het artikel gaf een beknopt overzicht, met vrij veel nadruk op de veranderingen halverwege de 19e eeuw - met de ontwikkeling in een orthodoxere en liberale tak. Dus denk dat het daarom allemaal in de verleden tijd is gesteld.
En zeker dat het niet veranderd - traditie heeft immers nog veel aanzien.
Kwam wat dat betreft nog een intrigerend stuk tegen
En dat heeft gevolgen, zelfs voor de ontwik—
keling van het eeuwenoude bouwwerk van de halachah, de joodse wet.
Al sinds de Middeleeuwen wordt die halachah niet alleen geformuleerd
door rabbijnen onder elkaar, maar ook in antwoord op vragen van
individuele gelovigen (de zgn. she’elot u—teshuvot, d.w.z. vraag—en—
antwoord literatuur).
Het antwoord van een rabbijn heeft daarbij in principe dezelfde status
als een uitspraak van de Rijdende (televisie) Rechter: is de uitspraak
eenmaal gedaan, dan heeft men ‘het ermee te doen’ — beroep aantekenen
is niet mogelijk. Door het razendsnelle maar onpersoonlijke internet is
inmiddels niet alleen de drempel om de eigen rabbijn met een
technische vraag te benaderen aanmerkelijk verlaagd, ook kiezen steeds
meer mensen ervoor zo’n vraag aan meer dan een rabbijn voor te
leggen, in de hoop op een milder oordeel, een rekkelijker antwoord, of
een creatievere suggestie. Als mondige consumenten gaan somnngen
net zolang shoppen tot het ideale antwoord in de mailbox rolt. En dat
ondermijnt natuurlijk het gezag van de eigen rabbijn, met een ware
kettingreactie als gevolg: niet alleen de minhag ha—makom komt onder
druk te staan, ook de uniformiteit van de halachah als geheel raakt op
deze manier in het geding.