Weet je wat het probleem is met Pieter?
Het rijmt niet zo lekker
En je ritme gaat al helemaal naar de naam met Pieternelleke
Maar die naam vind ik gewoon grappig
Mwah, het verhaal verzinnen is dus niet zo'n werk
Zat alleen te twijfelen tijdens het koken, toen ik er even over nadacht, of ik op rijm ging doen of als normaal verhaal.
Doe hier vrij veel op rijm, maar dat is wellicht meer toeval dan noodzaak.
Of omdat het me op dat moment aardig lijkt.
In dit geval had ik een paar zin-ideeën bedacht, in de uiteindelijke versie:
Aan de rand van het bos woonde het meisje Nel,
in een huisje met een tuintje, een deurtje en een bel.
&
"Dat kan niet", sprak de moeder van Nel:
"Cavia's praten niet". Maar Pieter zei van wel.En die vond ik wel aardig - dus werd het een dichtseltje.
Anders had het een wat andere vorm en deels inhoud gehad.
Hmmm.. maar het probleem van dichten, is dat het heel makkelijk is - maar veel lastiger om goed te doen.
Liefst heb ik regels die van nature kabbelen, waarbij het ritme en wellicht melodie voortvloeien uit de woorden - zodat de lezer moeiteloos de klemtonen op de juiste woorden in de zin legt.. Het woordelijk equivalent van een middagje zeilen
Dit meer in tegenstelling tot wat je soms bij sinterklaasdichtsels tegenkomt, met onbesuisde wendingen. En zins-einden?
Dus in deze tekst bijvoorbeeld is het woord 'chaos' (regel 10) eigenlijk misplaatst: de klemtoon zit op cha-, terwijl je die gezien de zin op -os wilt hebben.
Maar toegegeven, op het eerste gezicht rijmt het. Maar het werkt dus niet.
Of, een uitgebreider voorbeeld.
Eenmaal bij het bos aangekomen twijfelde Pieter sterk,
hier komen was makkelijk - maar nu kwam het grote zoekwerk.Het eerste deel werkt vrij goed. Na 'aangekomen' moet wellicht een komma. Maar vervolgens krijgt Twijfelde nadruk, zit waarschijnlijk hoog, Pieter is wellicht normaal, en 'Sterk' is duidelijk het einde van een zinsgedeelte, dus de stem gaat omlaag.
Het tweede gedeelte werkt totaal niet. Het woord 'maar' klinkt al vreemd, en dan 'het grote zoekwerk' hotst en botst tegen elk ritme in.
Uhmmm.. Wat wilde ik ook alweer zeggen?
Ohja, maar ik zie dus nog wel een dozijn punten die eigenlijk beter hadden gemogen. Maar ach, als vingeroefening..
Misschien is een volgend schrijfsel wel rijmloos
Want ach.. er kan natuurlijk sowieso niemand tippen aan geestelijk vader Dr. Seuss
Ohja!
Dat was het!
Het handigste zou zijn om gewoon in een meter te schrijven. Zoals de Doc bv, als ik even van wiki mag stelen:
"And today the Great Yertle, that Marvelous he
Is King of the Mud. That is all he can see."
..maar dat kreeg ik, toen ik er enkele jaren terug naar keek, toch niet lekker onder de knie.
Nouja.
Dit en dat, zus en zo: Zodoende.