300 tot 500 jaar geleden ? Das toch niet cool ?
Het is niet oud - wat ik juist hypercool vind.
Ik heb ook wel grottekeningen in het echt gezien van.. idk, 12 duizend jaar oud. En dat is verbijsterend op het vlak dat er van zo ver terug opzettelijke resten zijn, die daar met reden en betekenis zijn aangebracht.
En ik
weet dat genetisch de verschillen nihil zijn, en dat een dergelijk holbewoner na een trip naar de schoonheidssalon en kledingwinkel geheel vergelijkbaar oogt als een modern persoon. Geen kleine schedel, dikke wenkbrauwen of wat dan ook - misschien iets behaarder dan normaal, maar compleet onopvallend en inwisselbaar.
Hoewel ik dat
weet, beschouw ik indirect dergelijke holbewoners van 12 duizend jaar terug, als kwalitatief onvergelijkbaar anders.
Dat is in dit geval alleen niet zo. Europeanen van 300-500 jaar terug zijn Renaissance, technisch natuurlijk veel minder ver gevorderd, maar dat is een tijdperk van Shakespeare en dergelijke.
Alleen dit zijn dus geobserveerd, en vastgelegd, in grotschilderingen - als waren ze duizenden jaren oude paarden of buffelo's. Het is een soort brug tussen wat ik als normale invoelbare mensen zie, en wezens die ik mij niet kan voorstellen.
--
Bij mij doet mn eerder gelinkte afbeelding het trouwens niet.
Een andere link, met dezelfde afbeelding, staat onder onderstaande spoiler.