Wat betreft Stephenie, die is moeilijk te overschatten volgens mij. Fysiek sterk, excelentte zwemster en daarbij ook een geweldige speelster. Ik bekijk het maar zo dat ze als laatste van een groep van 8 overbleef ook al was dat nog maar de eerste fase van het spel je kunt er niks aan doen dat iemand van je team zijn voet verzwikt en je gewoon onderdeel van een incompetent team bent. Het enige wat je dan kunt doen is zorgen dat je niet weggestemd wordt en dat heeft ze knap uitgespeeld.
Stephenie heeft tijdens de uitdagingen in Palau twee keer haar directe tegenstander verslagen, dat was twee keer Jennifer (bij de volgende uitdagingen: By any means necessary EN Sumo at Sea). Met alle respect maar Jennifer was fysiek niet bijzonder sterk. In Hot Pursuit bleef ze inderdaad als laatste vrouw over (ze deed het zelfs beter dan enkele mannen), maar ze droeg de hele uitdaging 20 pond (terwijl de overgebleven mannen minstens 40 pond droegen). Dat ze als laatste vrouw overbleef vond ik niet vreemd, gezien haar concurrentie onder de rest van de vrouwen.
Haar prestaties bij de rest van de uitdagingen schommelden tussen slecht, redelijk en goed, maar zeker niet bijzonder naar mijn mening. Ja ze was ongetwijfeld een van de sterkere vrouwen van Palau, maar dat lag meer aan de zwakte van de andere vrouwen. Katie, Caryn, Janu en Kim leverden bijvoorbeeld ronduit wanprestaties tijdens de uitdagingen.
Stephenie was een redelijke zwemster in vergelijking met de rest van de vrouwen, in vergelijking met de mannen sprong ze er niet echt tussenuit.
Een geweldige speelster? Ze heeft meer tactische en strategische blunders gemaakt dan wie dan ook in Survivor Palau! Om er maar een paar te noemen: als eerste van de boot afspringen, Jolanda wegstemmen, op Bobby-Jon stemmen en vervolgens tot tweemaal toe bij een "tie" haar stem veranderen en tenslotte nog al haar blunders na de samensmelting.
Dat Stephenie toch nog zover gekomen is lag aan de situatie en kandidaten in team Ulong en aan de fouten van anderen. Nadat Jolanda was weggestemd boden Ashlee en Jeff zich "vrijwillig" aan om wegstemt te worden, Kim was waardeloos in uitdagingen en deed de hele dag niks. Daarna profiteerde Stephenie maximaal van Bobby-Jon's fouten. Ook na de samensmelting overleefde door een fout van Coby en doordat Janu het voor gezien hield.
Haar Joan of Arc edit heeft ervoor gezorgd dat ze immens populair is geworden...... maar kritisch kijken naar wat ze nu eigenlijk gepresteerd heeft doen de meeste “fans” niet. Stel je voor dat Jolanda niet als eerste was wegstemt denk je dat ze dan ook zo’n edit zou hebben gekregen? Ik weet wel zeker van niet. Haar prestaties zouden waarschijnlijk verbleken bij de prestaties van Jolanda, waardoor zo’n edit niet mogelijk was. De relatieve zwakte van de overgebleven vrouwen maakte mogelijk dat Stephenie een Joan of Arc edit kreeg en uitgroeide tot een heldin.