Een perfecte aflevering met inderdaad mooie wending. Toch vind ik Jamie niet onsympathiek, ik had toch wel iets met hem en ook met Judd. Typische rauwe Amerikanen, leuk om te zien. Beide slaan soms door, maar daar heb ik meer mee, dan het nietszeggende van een Lydia, Rafe of Cindy.
Dat gezegd hebbende, geeft ook aan dat ik deze drie zo snel mogelijk weg wil hebben. Jammer genoeg is er slechts één iemand die dat kan bewerkstellig (op dit moment althans) en dat is Stephenie. Het is bijna zielig om te zien dat Rafe tegen Lydia zegt, misschien moeten we Jamie wel weg doen. Lydia verschiet zowat van kleur en vraagt: "Heb je dit al met Stephenie besproken?". Ze schrok er echt van, hoe kon ze nou een beslissing nemen zonder dat Stephenie op de hoogte zou zijn. In plaats dat Rafe dan zegt: "Wij kunnen ook beslissingen nemen," loopt hij meteen naar Stephenie toe om toestemming te vragen.
Stephenie is dus degene die in control is, en ik denk dat zij een fout heeft begaan door Jamie weg te stemmen. Het begint een klein beetje te lijken op Vanuatu toen Amy toestond dat Eliza weggestemd zou worden. Steph had zo snel mogelijk Danni en Gary weg moeten stemmen en dan was zij met haar schoothondjes volledig in controle. Nu heeft ze een woedende Judd rondlopen samen met Danni en Gary die hun best doen om mensen over te halen Steph eruit te stemmen.
Ze is nog wel in controle, maar de risico's voor haar worden groter en ze moet nu zo snel mogelijk van Judd af (lijkt me).
Ondanks de fout van Steph, zie ik het er niet van komen dat ze niet bij de laatste vier komt. Cindy en vooral Rafe en Lydia zijn haar echte volgelingen en zullen tot de laatste vier wel bij haar blijven.
Wie gaat er dan wel uit? Het houdt erom. Als het aan Steph ligt, zal Gary eruit gaan (ze ziet hem terecht als een groot gevaar), maar het is de vraag of Judd moeilijk gaat doen. Anders kan Judd er misschien zelf nog wel eens uitvliegen.
Mijn lijstje (nummer 1 is meest veilig voor nieuwe aflevering, dit is dus niet lijstje voor winnaar)
1. Cindy (niemand heeft door dat ze meedoet, maar wordt wel steeds 2de, 3de of 4de)
2. Rafe (ook voor hem zie ik geen gevaar, behalve als herhaling van Leanne/Amy verhaal in Survivor 9)
3. Lydia (Ik zie geen gevaar voor haar, maar haar positie lijkt me minder sterk dan bovenstaande mensen)
4. Danny (Ook zij lijkt me niet in gevaar, behalve als Gary immuniteit behaald, maar dan nog zie ik eerder Judd eruit vliegen)
5. Stephenie (juist omdat ze niet in gevaar lijkt, kan er vanuit onverwachte hoek gevaar komen. Ze is namelijk zo overduidelijk in controle)
6. Judd (Hij werd buiten de beslissing gehouden en kan gaan ontploffen. Onduidelijk is nog wat dat gaat betekenen in de groep.)
7. Gary (Als ik hem was zou ik maar immuniteit halen. Deze week is het net goed afgelopen, aan de krachtsverhoudingen in de groep is er echter weinig veranderd.)