Spannende aflevering! Alhoewel naar aanleiding van de voorstukjes duidelijk was dat er een switch ging plaatsvinden bleef het raden hoe de teams eruit gingen zien. Ik ben wel tevreden met het resultaat, het had erger gekund! Het schijnbare grote krachtsverschil dat zich tijdens de immuniteitsproef openbaarde is denk ik in werkelijkheid kleiner. Slechts drie mensen van Fang wilden de uitdaging echt winnen, de rest was onverschillig of dacht er voordeel mee te kunnen opdoen op de lange termijn.
Nogal vreemd omdat Fang misschien nog wel meer te verliezen had dan Kota. De voormalige ‘onion’ alliantie bestaat nog steeds uit maarliefst drie stabiele leden, Bob was oorspronkelijk het vijfde wiel aan de wagen maar kan nu een trap hoger op de hiërarchische ladder komen. Randy zou bij wijze van spreken zelfs een akkoord met de duivel sluiten om in de hemel te geraken en is op dit moment een handige extra stem. Kota hoeft zich voorlopig dus niet al te druk te maken. Ik hoop dat Randy ook daadwerkelijk gerekruteerd wordt voor de onion alliantie, niet alleen vanwege zijn unieke persoonlijkheid maar misschien nog wel meer omdat hij nog voor de nodige opschudding kan gaan zorgen op speltechnisch gebied na de samensmelting. De vraag is of Marcus, Charlie en Corinne op tijd hoogte kunnen krijgen van de kameleontische Randy.
Fang daarentegen bestaat nog steeds uit veel individuen en weinig hechte groepen. Een team waarin nog van alles mogelijk is. Matty heeft zelfs geprobeerd een alliantie te vormen met Kelly, Ace en Jacquie. Een dappere poging die faalde omdat de haat die Kelly voor bepaalde personen heeft sterker is dan haar drang om te winnen. Als Kelly was weggestemd in plaats van Jacquie dan zouden Matty, Ace, Jacquie en Sugar de nieuwe dominante alliantie in Fang vormen. Saillant detail hierbij is dat Jacquie een suballiantie had met Ace en Sugar waar de onion leden geen weet van hadden. Althans als Jacquie in haar RNO interview de waarheid spreekt. Ze claimt zelfs geweten te hebben dat Sugar de ‘hidden immunity’ gevonden had. Het wegstemmen van Jacquie was dus van levensbelang voor GC, Kenny en Crystal.