Over het entertainmentgehalte van de verschillende seizoenen kun je eindeloos twisten, uiteindelijk komt het allemaal neer op persoonlijke voorkeur. Ik vind tactisch/strategisch ingestelde kandidaten en unieke karakters over het algemeen boeiend om naar te kijken. Indien daar een tekort aan is of wanneer de betreffende kandidaten vroegtijdig vertrekken zal ik het seizoen laag klasseren. Dat maakt het seizoen echter nog niet slecht, elk seizoen is mijns inziens de moeite van het kijken meer dan waard. Het minst vermakelijke seizoen vond ik Marquesas, afgezien van Rob en Sean kon ik geen fascinerende kandidaten ontdekken. Daarnaast gaven de meeste deelnemers weinig blijk van intelligentie. Tocantins zou ik redelijk hoog klasseren vanwege Coach en Tyson, beiden waren buitengewoon in hun gedragingen en hebben daardoor een aantal fantastische scènes opgeleverd. Speltechnisch was het niettemin een betreurenswaardig seizoen waarin forse blunders werden gemaakt.
Bah, over smaken valt amper te twisten (maar gelukkig hou ik van twisten ^_^), maar of een seizoen goed of slecht is hangt van meerder factoren af, de belangrijkste daarvan persoonlijke voorkeuren natuurlijk. Samoa is naar mijn mening een slecht seizoen vanwege de afschuwelijke spreiding van de zendtijd over de kandidaten. We hebben niemand van Galu ècht leren kennen (afgezien van de insider clips die natuurlijk niet meer dan een optie zijn), en Russell is ENORM repetitief. Ik was oorspronkelijk een fan van Russell, maar dat was voor ik besefte dat hij erg hard in de herhaling viel met zijn constante kwaadsprekerij en arrogantie en "I'm the best player to ever play this game" repetitium ad nauseum. Dat is ook mijn probleem met Tocantins. meer dan driekwart van de seizoen gaat over Coach... en de overige 25% wordt verdeeld over 15 anderen. Bespottelijk! Cooks is een ander van mijn minst favoriete seizoenen, vanwege de ERG saaie cast (zoveel "deadweight characters", niet? Ik bedoel, wie geeft er nu om Cecilia, Brad, Becky of Rebecca? like, who cares???) en het erg voorspelbare endgame. Fiji is verschrikkelijk omdat haast iedereen ofwel saai en pointless (Edgardo, Liliana, Jessica, Mookie) of ENORM irriterend (Dre, Rocky, Alex, enz). Het is gewoon een seizoen vol onaangename mensen.
Bij mij komt uiteindelijk ALLES neer op de cast. Een cast dient entertainend, uniek en zichzelf behelpend te zijn. Geen kopiëen, geen slaapverwekkende individuen, geen vergelijkbare characters(in dezelfde jaargang, bedoel ik), en allemaal mensen die bereid zijn om het spel te spelen, en het te spelen om te WINNEN. Niet iedereen moet een "CHARACTER" zijn. Zolang de cast divers is, en uit mensen bestaat die echt *WILLEN* winnen (en lieft winnen op een manier die vermakend is, natuurlijk), kan het seizoen amper stuk. Dat is waarom ik Thailand zo ondergewaardeerd vindt; er zijn echt ZOVEEL parels van mensen die *
het* brengen: Robb is de beste kandidaat die voor de samensmelting weggestemd werd ooit (amai, zoveel woorden om gewoon "Best Pre-Jury boot ever" te vertalen <_<), Clay heeft echt GEWELDIGE one-liners, Helen's overemotionaliteit is onbetaalbaar grappig, Jake is uber, Jan's gekheid en dierenkerkhof...
; Ghandia en Ted... ja, er zijn echt VEEL supermomenten in dat seizoen, ondanks het verschrikkelijke gedeelte na de samensmelting. Tuurlijk is het niet het best seizoen... maar beter dan Samoa? Tocantins? Fiji? Cooks? All Stars? Marquesas? Dacht het niet, vriend.