One World was niet zo'n sterk seizoen naar mijn mening. Er waren wel positieve kanten; het thema van één strand met twee kampen, de teamherindeling, mannen vs vrouwen, reward challenges, geen redemption island. Ik denk dat het ligt aan de manier waarop de producers het seizoen getoond hebben aan de kijkers.
Voor de samensmelting draaide het bijna allemaal om Colton, waardoor er een enorme leegte ontstond voor de kijker toen hij weg moest uit het spel.
Dan draait de samensmeltingsaflevering bijna alleen maar om Jonas, Tarzan en Troyzan, waardoor de kijker uiteraard daar de meeste binding mee voelt. De vrouwen zijn gewoon een groep vrouwen met alleen Kim die als leider wordt neergezet. Er worden bijna geen onderlinge verschillen tussen de andere vrouwen getoond en de andere mannen worden helemaal niet getoond, dus daar krijgt de kijker ook geen sterk gevoel of mening bij.
Vervolgens vertrekken al deze "saaie" mannen en wordt Troyzan neergezet als de persoon die vroeg of laat de knuppel in het kippenhok gooit. Hierdoor gaat de kijker nog meer van Troyzan houden en volgt er dus alleen maar teleurstelling als hij net als die andere mannen gewoon wordt weggestemd zonder ook maar enige schade te hebben gedaan aan de vrouwenalliantie.
Nu is er dus weer een leegte, want er is ongeveer drie afleveringen lang volop aandacht besteed aan Troyzan. Tarzan is verder namelijk volledig genegeerd en we weten nog steeds niet hoe het bij de vrouwen onderling gesteld is. Enkel Kim's gedachten worden volop met ons gedeeld.
Tegen de tijd dat er nog maar een handjevol kandidaten over zijn, is het niet meer boeiend omdat het overduidelijk is wie er wint. Het draait nog steeds allemaal om Kim. De andere vrouwen worden genegeerd of als idioten neergezet. Kijkers haken natuurlijk af, want het is gewoon niet leuk, saai en voorspelbaar.
Kim vind ik overigens wel een goede winnaar, maar haar overwinning doet me verder helemaal niks. Ik vond het spannender om te zien wie van de andere twee finalisten de tweede plaats zou behalen en leuker om te zien hoe het Jonas verging in Ponderosa.