Eeeeen nóg een blindside eeeeen nog een blindside en jawel dames en heren nóg een blindside.
En toch is dit het niet voor mij.
Sure, blindsides zijn leuk maar minstens net zo belangrijk vind ik het verhaal dat ze vertellen. Daarom vond ik San Juan del Sur bijvoorbeeld zo goed, er zat een goede en continue verhaallijn in. Dit seizoen is dat totaal niet zo, vooral die continuïteit zit er niet in.
De Abi vs. Woo verhaallijn bijvoorbeeld had totaal geen einde? Ja Abi stemde Woo eruit maar die verhaallijn was een aflevering geleden al verdwenen. In de aflevering dat die verhaallijn een climax zou moeten hebben wordt Abi gewoon genegeerd.
Ciera, eerst leren we dat zij totaal onbelangrijk is dit seizoen en we haar daarom niet zien, dan ineens is ze de grootste underdog en witch.
Kimmi, eerst totaal onbelangrijk maar oh nee dan toch weer niet voor 1 aflevering oh en ze was weer weg
Wiglesworth was superonbelangrijk en dan ineens leren we in 1 aflevering dat ze overal haar vingers in heeft, met iedereen goede relaties heeft en heel tight is met Joe en Kimmi. Behalve een scène waarin we haar naast hun zien zitten moeten we maar gewoon aannemen dat dat waar is.
In aflevering 5 zien we de Ta Keo 5 een deal maken, dit is de final 5. Terry was buitengesloten, blijkbaar door één gesprek waarin Wentworth zegt dat hij een idol heeft, maar dat maakt ineens totaal niet meer uit want hij moet gedwongen naar z'n zieke zoon. En dan gaat die Ta Keo 5 het hele spel wel domineren voor Terry, hun beste vriend. Daar komt helemaal niks meer van blijkt bij de merge omdat ze allemaal verschillende kanten op gaan, tuurlijk kan dat, maar we horen er verder ook helemaal niks meer over en krijgen ook geen uitleg over hoe de uiteindelijke samenstellingen van mensen zijn ontstaan. Het is nou eenmaal zo.
Dat soort dingen en nog veel meer vind ik vervelend en verwarrend om naar te kijken. Verhaallijnen verschijnen en verdwijnen heel snel, soms voor maar 1 aflevering, zonder echt begin of einde. Het zal wel komen doordat het een returnee seizoen is en er al heel veel relaties tussen mensen bestonden voor het spel, waardoor heel veel dingen niet beginnen op het eiland en wij alleen het gevolg ervan zien.
Ik snap dat dat niet anders kan dan waarschijnlijk maar ik vind ook dat ze wat zorgvuldiger kunnen zijn met het monteren daarvan. En de 100 tribe swaps helpen daar natuurlijk ook niet bij. Ik vind blindsides en shake-ups leuk maar ik vind het wel fijn om enigszins wat uitleg te krijgen en te weten waarom iets gebeurt. Maar ja, de producers zijn waarschijnlijk vooral gericht op de suspense. Wie zal er deze week naar huis gaan? Ik vind dat ook spannend maar het moet nog wel te volgen zijn. Al die 'voting blocs' maken het ook moeilijk te volgen maar die zijn waarschijnlijk dus ook een gevolg van pre-game talk en tribe swaps.
Maar ach, continuïteit in verhaallijnen en uitleg van gebeurtenissen en relaties tussen kandidaten en character scenes kunnen de producers waarschijnlijk gestolen worden - als het maar spannend is wie er gaat en er veel #BLINDSIDES zijn...
En de winnaarsedit van Jeremy die echt tot Mike levels gaat - heldenmuziek bij het vinden van een idol en z'n honderdste huilconfessional over Val, really? - vind ik ook storend worden. Als je dat dan vergelijkt met een andere belangrijke speler dit seizoen als Wentworth, die alleen strategische content krijgt en totaal geen persoonlijke, is het niet zo moeilijk om te voorspellen wie er gaat winnen.
That said, de Blair Witch Project challenge was wel perfect