Ik ken de context, maar ook binnen die context vind ik het heel fout wat Varner heeft gedaan. Ik weet dat hij er nu spijt van heeft natuurlijk, maar het gaat me om dat moment.
Ten eerste was het niet een impulsieve uitspraak. Hij had van tevoren bedacht voor zichzelf wat hij dacht en hoopte dat er zou gebeuren als hij het vertelde en het was dus een berekende beslissing. Ik snap zijn gedachtegang, maar vind die gedachtegang compleet belachelijk. Zeker voor iemand die claimt een bondgenoot te zijn van transgenders. Zelfs als de hele wereld weet dat Zeke transgender is behalve de 19 mensen die Survivor met hem spelen, dan vind ik dat absoluut geen 'deception'. Als hij het meteen verteld had werd hij hoe dan ook altijd onbewust als de 'trans guy' gezien op het eiland, en had dat sowieso gevolgen gehad. Mensen zouden misschien niet openlijk vervelend of discrimenerd met hem omgaan, maar er is dan toch een zwaar getekend beeld van wie hij is. En nee, ik vind iemands genderhistorie niet per se een deel van iemands identiteit. Zeke identificeert zichzelf duidelijk als man, en dus is hij een man: dat is wie hij is, niet een transgender.
Verder snap ik dat Varner niets wist van Zekes eerste seizoen, maar als hij daarin wel out als transgender was zou het sowieso niet praktisch zijn om het dit seizoen te verbergen als Michaela er is. Of Varner moet gedacht hebben dat dit ook nog een vooropgezet plan was van die 2, maar dan nog was het geheel aan Zeke om te beslissen of hij wilde dat deze mensen het wisten. Als hij (eventueel zelfs samen met Michaela) echt een nieuwe Russell was dan had hij als argument moeten gebruiken dat ze niks over hem zeker weten, niet dat ze niet van hem weten dat hij transgender is. Zelfs al was het puur strategie en boeide het Zeke verder niks of mensen het wisten (wat een enorme aanname is van Jeff), dan nog had Jeff moeten weten wat een risico hij nam op persoonlijk vlak t.o.v. Zeke.
Dat gezegd hebbende vind ik het heel vervelend voor Varner wat hij nu moet doorstaan. Hij heeft duidelijk ontzettend spijt van wat hij gedaan heeft en met de tijd zal hij hopelijk door iedereen vergeven worden (al snap ik het ook als dit voor sommige mensen zodanig lastig is dat ze hem misschien niet kunnen vergeven). Ik vind het alleen ergerlijk dat zoveel mensen de uitleg van de context nu gebruiken om excuses te maken voor Jeff of zeggen dat het overdreven is en hij het niet slecht bedoelde. Tuurlijk wilde hij Zekes leven niet verpesten of iets dat er maar van in de buurt kwam, maar in mijn ogen maakt dat deze situatie niet minder erg, het zou het alleen nóg erger hebben gemaakt als het wel echt een bewuste kwaadaardige aanval was op Zekes persoonlijke leven. Ik vind de constante verantwoording voor Jeff van mensen ook niet bevorderlijk voor de emancipatie van en awareness tegenover transgenders. Als bondgenoot van transgenders (en eigenlijk ook gewoon ieder mens) zou je moeten weten dat je zoiets nooit op deze manier aan moet pakken.
Ik hoop dat het snel beter gaat met Jeff en ik hoop vooral ook dat het voor Zeke alleen maar positieve dingen brengt.