Okey, ik had dus half gelijk. Esther was inderdaad niet de mol. Na alles terug te kijken, viel me vooral op dat Esther veel opdrachten hielp. In een groep van 12-10 personen viel het niet op. Maar als je maar 3 mensen in de gaten hoeft te houden, zie je dat Esther vaak goede aanwijzingen gaf. Daarom schreef ik haar vlak voor de finale af. Daarin had ik dus gelijk met mijn last-minute wijziging.
Echter ging ik wel van de ene foute mol naar de andere foute mol. Want het was niet Sven, maar toch Jens. En inderdaad daarmee voel ik me wel lichtelijk bedrogen. Waar ik Sven nog recht kon praten (slechte test Rainer en manipulatie in de biecht van Jens zodat het lijkt dat de 3 finalisten elk op een ander stemmen) vond ik Jens als mol niet meer verdedigbaar. 3 afvallers met de goede mol geloof ik niet en houdt dus in dat er echt is geknoeid met de biechten. Laat het dan liever wazig zoals Marit over Anne-Marie, waarbij het wel duidelijk leek op wie ze zat, maar het nooit letterlijk werd gezegd.
En ik vind het vooral bedrieglijk omdat Jens in alles uitademde dat hij de mol was. Hij zat steeds op dezelfde positie als andere mollen, was altijd rustig en nooit echt verrast of verbaasd over iets en ik heb eigenlijk elke molactie van hem wel door gehad. Alleen omdat elke opdracht anders uitpakte dan de NL of BE versie, en omdat er schijnbaar drie afvallers op Jens stemden vond ik het waarschijnlijker dat hij de mol niet was. Uiteindelijk bleek het idd meer waar is de mol dan wie is de mol te zijn.
En Feitelijk was Sven ook de betere mol dan Jens. Sven heeft er veel geld uit gehouden en Jens heeft veel opdrachten juist geholpen. Waar hij links saboteerde en rechts de held uit ging hangen, slaagde steeds de opdracht. Saboteert een vest waardoor de opdracht slaagt, saboteert een luchtbed maar bouwt in razend tempo een vlot waardoor de opdracht slaagt, duikt de laaghangende boeien op waardoor de opdracht slaagt. Ik denk dat hij per saldo meer opdrachten heeft doen slagen dan doen mislukken. Zeker in vergelijking met Sven die een betere mol was dan de mol zelf.
Maar ondanks het bedrog in de biechten en dat de mol een beetje tegenviel, vind ik dit overall toch een van de beste molseries die ik ooit heb gezien. Leuke kandidatengroep, de best denkbare finale line-up, de leukste kandidaat als winnaar, fantastische opdrachten en elke bekende opdracht pakt precies anders uit dan je verwacht. En na UK1 en Celeb Hawai zou een buitenlandse serie niet compleet zijn als ik in de finalenniet op de verkeerde mol zat
Wat ik trouwens nog wel leuk vond in de finale was dat ze nog even terugkwamen op Steffi. Feitelijk was dit gewoon: "Steffi was een waardeloze kandidaat, we gaan kijken hoe zo'n waardeloze kandidaat ze was, vertel eens Steffi, waarom was je zo'n waardeloze kandidaat?." Omdat ik haar ook zo waardeloos vond, vond ik het wel leuk dat dit er nog even in werd gewreven.