Ik heb ook echt genoten van deze serie! Ik vond de kandidaten verfrissend en hou wel van een beetje spanning en frictie tussen de kandidaten. Jammer dat het Jongstra's filosofie nog steeds is dat de Nederlandse WIDM kandidaten goed met elkaar op kunnen schieten. Ik vond Ally te gek en het is jammer dat Paul niet ver kwam, dit waren echte smaakmakers vind ik.
Wat ik nu ga zeggen is uiteraard slechts een mening en subjectief.
Ik weet dat jij en ik verschillen van mening hierover sws. Maar ik ben erg blij en dankbaar dat de Nlse Mol dit pad niet of nauwelijks heeft bewandeld tot nu toe.
Ik heb helemaal niks tegen hier en daar onenigheid of de dingen op scherp zetten, dat kan prima.. Maar dat hoeft niet te verzanden in de klootzakkerij (no offense) en algemene onaangenaamheid van bepaalde kandidaten in Aus S6 wat mij betreft. Ik snap best dat ze hiertoe deels aangezet zijn (voor zover het lijkt iig) door de makers en zeker ook door hoe het spel opgezet is. Ik houd er sws niet van als mensen met belachelijke bedragen hun plek in de final 4 kunnen kopen en alle gedoe die dat met zich meebrengt. Het heeft namelijk helemaal niets, maar dan ook niets, te maken met een Mollenjacht of het echt ontmaskeren van de mol. Sam had er net zo goed falikant naast kunnen zitten sws.
Nu kwam het allemaal wel goed uiteindelijk maar wat mij betreft dus absoluut zeker liever niet dit soort onzin en geruzie om niks. Het voegt nul toe wat mij betreft en neemt alleen maar tijd in beslag die veel leuker kan worden ingevuld, namelijk met een echte zoektocht naar de Mol en ook meerdere kandidaten beter leren kennen en verdacht te maken in die zin zodat het voor de kijker een stuk interessanter is om naar te kijken imho.
Sorry, maar dit is de Mol en dat soort (onnodig) drama zien we toch al genoeg in andere 'hoogstaande' reality series zoals BB en Survivor etc..?
Het concept van de Mol is sterk genoeg om het te dragen daar leidt dit soort drama alleen maar van af in niet positieve zin mijns inziens.
Deze serie was daarvan getuige mijns inziens omdat het vele malen strakker en beter had gekund met een andere focus - de basis was er want die hadden ze sws 'geleend'.
Sorry, ik snap je punt maar ik deel je mening hierover zeker niet.
En dat dhr Jongstra nog maar lang dit uitgangspunt aanhoudt, wat mij betreft althans.
ETA
Nog een kleine toevoeging..
De Nlse Mol zit wat mij betreft heel goed in elkaar. Er zijn zoveel lagen, er is voor elk wat wils en voor diverse kijkers een 'Mol' om op te richten zonder (meestal) obvious te zijn over de 'echte' Mol. Daarnaast zitten er diverse lagen in de opdrachten waarbij juist ook psychologie en het inschatten van elkaar een heel belangrijke rol speelt. Beide factoren zijn wat mij betreft compleet gefaald in Aus S6...
Begrijp me niet verkeerd ik vond het af en toe best vermakelijk om naar te kijken - het is de Mol tenslotte - en de mol heeft het gezien de omstandigheden (lengte van opnames, soort kandidatengroep om zich in te handhaven, idiote opzet van opdrachten en met name de veiling-twist etc) niet onverdienstelijk gedaan. Maar het sloeg de plank in die opzichten wat mij betreft volkomen mis. Dat kwam mede doordat er eigenlijk ook geen echte andere verdachte was dan de Mol omdat die opbouw er niet inzat in meerdere opzichten, omdat die 'gelaagdheid' simpelweg ontbrak.
Dus niet kiezen voor geruzie, drama etc waar je misschien een moment van denkt, oh leuk/interessant maar wel voor de gelaagdheid, spanningsopbouw en psychologie die de Nlse serie heeft.. Is een keuze.. En ja, ik kan ermee leven.