Auteur Topic: Theorie: de mol op de beste sabotageplek  (gelezen 41201 keer)

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Theorie: de mol op de beste sabotageplek
« Gepost op: 17-01-2005, 14:19:48 »
Vermits ik op dit forum wel een beetje gekend ben vanwege mijn (soms onzinnige, i must confess) theoriëen ga ik dit seizoen naar aloude gewoonte inzetten met een eerste theorie (behoudens de steeds actieve gelijke-kansen theorie):
DE POT-VOLGORDE

Help meedenken aub...betreffende de vraag-leugen opdracht en voornamelijk betreffende kandi-volgorde
* Heeft het zin de Mol als eerste aan beurt te laten ?
  ==> Neen, want dan kan hij geen eventueel te hoog bedrag teniet doen, omdat er nog niets verdiend is
* Heeft het zin de Mol als laatste aan beurt te laten ?
  ==> Neen, want als de eerste 8 kandi's telkens het geld zouden verdienen en de 9e besluit te potten, dan is de winst gigantisch, dat risico wou men zeker niet lopen

Het meeste realistische is om de Mol ergens vanaf halverwege, 5e ofzo, tot en met de 9e plaats aan beurt te laten.

Dit zijn dus: Roeland, Sander, Yvonne, Gijs en Marc-Marie.
Schrap de rest alvast van het Mol-lijstje, we hebben hiermee al de helft uitgeschakeld.

Kan iemand zich hierin vinden ?
Wie waren er als 5e en 6e aan beurt ?

Topictitel verduidelijkt - Han13
« Laatst bewerkt op: 17-01-2005, 23:33:39 door Han13 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie: de pot-volgorde
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2005, 14:23:58 »
Volgens mij is er niet van tevoren een volgorde afgesproken waarin iedereen zou gaan, volgens mij werd er na iedere beurt gekeken van wie gaat er nu. Zo kan de mol natuurlijk prima inspringen op de situatie die er gaande is.

Offline Master3L

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2005, 14:28:16 »
Klinkt ernstig aannemelijk. Aan de andere kant: een eerste indruk gaat bijna nooit meer weg. Als je in deze ronde je medekandidaten 'gerust' kan stellen dat jij de mol niet bent... dan zit je voor de rest van de serie gebeiteld. Dus als je nu als mol € 500,-- scoort.... dan is dat een goedkope wijze om je medekandidaten 'in slaap te sussen' wat jou  als verdachte betreft. Blijf daarom bij Victoria als mol.
waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline tartarus

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2005, 14:29:16 »
* Heeft het zin de Mol als laatste aan beurt te laten ?
  ==> Neen, want als de eerste 8 kandi's telkens het geld zouden verdienen en de 9e besluit te potten, dan is de winst gigantisch, dat risico wou men zeker niet lopen

daar ben ikhet juist niet mee eens.

Mol, regel 1: win in het begin vooral de vertrouwen.

Als je als laatste gaat, en de boel doorgesproken hebt met degene die jij uitkiest, weet je zeker dat je

A: eerst kunt potten, zodat je de (eventuele) goede antwoorden patroon kunt doorbreken zodat nooit het max. bedrag in de pot kan komen, (scheelt in ieder geval 5000,- )

B: je kweekt goodwill, doordat jij ervoor gezorgd hebt dat er geld in de pot komt. In dit geval niet aan de orde, maar er zou meer geld 'uitgaan' dan bijkomen als er goed gespeelt was.

het is juist extra verdacht dat je als laatste gaat.
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2005, 14:32:43 »
daar ben ikhet juist niet mee eens.

Mol, regel 1: win in het begin vooral de vertrouwen.

Als je als laatste gaat, en de boel doorgesproken hebt met degene die jij uitkiest, weet je zeker dat je

A: eerst kunt potten, zodat je de (eventuele) goede antwoorden patroon kunt doorbreken zodat nooit het max. bedrag in de pot kan komen, (scheelt in ieder geval 5000,- )

B: je kweekt goodwill, doordat jij ervoor gezorgd hebt dat er geld in de pot komt. In dit geval niet aan de orde, maar er zou meer geld 'uitgaan' dan bijkomen als er goed gespeelt was.

het is juist extra verdacht dat je als laatste gaat.

* Allerlaatste is idd zinloos (had ik ook zo vermeld).
* Ik denk wel dat de volgorde op voorhand was bepaald door de WIDM-makers. Kandi's hadden imho hierin geen inspraak.

Offline tartarus

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 17-01-2005, 14:34:46 »
laatste is juist wel belangrijk!
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2005, 14:35:11 »
Angela vroeg wel degelijk, wie wil er eerst. Er staken er zover ik goed heb opgelet meerderen hun hand op, maar Victoria was eerst.

Offline Coen

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 17-01-2005, 14:43:27 »
Zoals ik al zei in de 'aflevering 1' thread:

Citaat
Mocht de mol al willen ingrijpen bij deze test, dan lijkt me dat zijn of haar houding zeer afwachtend is. Mocht de rest dan een reeks opbouwen, dan kan de mol er alsnog voor kiezen het bedrag te banken (om daarmee het vertrouwen te winnen) of juist de boel te verprutsen (wat weer scheelt in de pot, maar wel een risico met zich meebrengt). Wat dat betreft vond ik Victoria en Yvon niet verdacht, omdat ze niets te winnen hadden.

Overigens ben ik wel voorstander van de theorie dat de mol de eerste en tweede aflevering niets saboteert. Juist de beginperiode is voor de mol van levensbelang, juist dan moet hij of zij het vertrouwen kweken of in ieder geval de overtuiging dat hij of zij 'het echt niet kan zijn'.

Ik denk zelf dat de opdracht met opzet vrijwel onmogelijk was, voor de kandidaten. De kans dat zij meer dan 500 euro zouden potten voor een goede leugen, was erg klein. Ga maar na, allereerst moet iemand goed liegen, vervolgens mag hij of zijn niet potten en moet hij of zij vervolgens ook weer goed liegen. Daar komt nog eens bij dat liegen opzich al heel erg lastig te verbergen is. En dus was dit een ideale opdracht voor de mol om wat vertrouwen te winnen, zonder dat de pot er nu behoorlijk door gespekt zou worden. Ik denk dus dat de mol in deze opdracht positief is bezig geweest voor de groep en dat dit ook met opzet is gebeurd.

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2005, 14:46:30 »
Neuh, er waren geen andere kandidaten die hun hand opstaken. Victoria stond eigenlijk meteen op toen het gevraagd werd en liep naar voren. Er staken wel meerdere mensen hun hand op toen Angela vroeg wie de pot wilde beheren maar daarbij was Yvon duidelijk de eerste (die had haar hand al omhoog voordat Angela uitgesproken was) maar dat is weer een andere discussie...
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2005, 14:54:18 »
na in principe lijkt het mij ook wel mogelijk dat de mol een 'potter' was.

want door het potten van het geld 'win' je 500 euro, en belangrijker nog het vertrouwen van iedereen. het verlies is echter onderhuids veel groter. door het potten van sander zo in het midden van het spel, kon je pot nooit meer oplopen tot een leuk bedrag.

kortom de mol in het midden stoppen?? ik zou het doen ja.. ::jaja::

verder blijkt nergens uit dat de kandidaten willekeurig hun beurt namen. het lijkt alleen maar zo door de manier van monteren. en miss is dat dus wel met opzet gedaan.. ;)

kortom gotcha: eindelijk een theorie van jouw hand waarin ik me kan vinden! ;D

Offline Daisy

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 17-01-2005, 14:56:48 »
Volgens mij zag ik wel 1x 2 kandidaten overleggen, van ga jij nu? Volgens mij was dat nadat Sander geen geld won.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #11 Gepost op: 17-01-2005, 14:59:55 »
Volgens mij zag ik wel 1x 2 kandidaten overleggen, van ga jij nu? Volgens mij was dat nadat Sander geen geld won.
miss riep er toen wel iemand van de redactie: 'de volgende'
en had de mol zn werk al gedaan.. ;)

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 17-01-2005, 16:15:07 »
miss riep er toen wel iemand van de redactie: 'de volgende'
en had de mol zn werk al gedaan.. ;)
Dit is idd i-een interassante gedachtengang van jou...
Moeten we de Mol in de kandi (of 2 kandi's) net ervoor zoeken ?

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 17-01-2005, 17:10:13 »
want door het potten van het geld 'win' je 500 euro, en belangrijker nog het vertrouwen van iedereen. het verlies is echter onderhuids veel groter. door het potten van sander zo in het midden van het spel, kon je pot nooit meer oplopen tot een leuk bedrag.

kortom de mol in het midden stoppen?? ik zou het doen ja.. ::jaja::

Ik kan me hier ook wel in vinden. Maar of 't dan persé Sander zou moeten zijn weet ik niet. Kan ook zijn dat de mol daarna pas was, maar niet meer hoefde te potten doordat Sander dat al gedaan had en er toch geen hoog bedrag meer was opgelopen. De mol kan dus wel van te voren bedacht hebben om in 't midden ergens te gaan (zodat hij/zij kon potten mocht 't bedracht al opgelopen zijn), maar of hij/zij echt zou gaan potten hangt er vanaf hoe de kandidaten 't daarvoor gedaan hebben.

Kunnen we deze theorie niet uitbouwen tot iets groters? Dat we vanaf nu hier bij iedere opdracht gaan kijken wat de beste positie voor de mol moet zijn geweest. En als 'n bepaalde kandi dan erg vaak op die positie te vinden is, dan hebben we misschien wel de mol te pakken.  :)

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 17-01-2005, 17:13:54 »
...
Kunnen we deze theorie niet uitbouwen tot iets groters? Dat we vanaf nu hier bij iedere opdracht gaan kijken wat de beste positie voor de mol moet zijn geweest. En als 'n bepaalde kandi dan erg vaak op die positie te vinden is, dan hebben we misschien wel de mol te pakken.  :)
Ja, waarom niet.
Maar dan uiteraard enkel voor opdrachten waar de positie van strategisch belang is, zoals bij de pot-opdracht.

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 17-01-2005, 17:21:30 »
Ja, waarom niet.
Maar dan uiteraard enkel voor opdrachten waar de positie van strategisch belang is, zoals bij de pot-opdracht.

Uiteraard! Maar daar valt ook weer over te discussieren natuurlijk, of er 'n strategische positie voor de mol is of niet. Ik denk dat die positie er in bijna iedere opdracht wel is, maar of de mol altijd die positie inneemt (hij/zij wil natuurlijk niet dat 't gaat opvallen) of in kan nemen (als net 'n andere kandi hem/haar voor is met te zeggen dat hij/zij die positie wil hebben) is maar de vraag. Maar ik denk als je dit in de opdrachten in 'n aantal afleveringen bekijkt, je misschien wel 'n resultaat zult boeken, omdat de mol dan toch wel minstens 2 of 3 keer 'n strategische positie heeft ingenomen.

Maarre, dan is 't misschien beter om de topictitel misschien effe aan te passen in iets als 'strategische posities voor de mol'.  :)

Offline highwaykind

• Forumlid
  • haaiweejkaaind
« Reactie #16 Gepost op: 17-01-2005, 17:24:50 »
leuk, maar : molt de mol meteen al vanaf de start :) ? ( een beetje mol natuurlijk wel, maar als hij eerst de kat uit de boom kijkt en een beetje vertrouwen van de groep wint ...) ???
Thank you for saving me the trouble of deflecting that personal question with a joke - House .

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 17-01-2005, 17:34:14 »
leuk, maar : molt de mol meteen al vanaf de start :) ? ( een beetje mol natuurlijk wel, maar als hij eerst de kat uit de boom kijkt en een beetje vertrouwen van de groep wint ...) ???

Zou goed kunnen ja. Daarom denk ik dat dit pas echt zin heeft als je 't over meerdere afleveringen/opdrachten gaat bekijken. Pas dan kun je echte conclusies trekken denk ik, want dan zal de mol toch wel ergens een strategische plaats hebben ingenomen.

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #18 Gepost op: 17-01-2005, 18:50:33 »
Ik vind de theorie wel goed, ook al had ie anders moeten klinken 'de juiste plek-theorie'. De mol zou je eruit moeten kunnen halen door te kijken welke plek strategisch het beste is voor een mol om te kunnen mollen. Maar zo snel mensen uitsluiten dan kan natuurlijk niet. Alleen Lottie is erg gezakt op mijn lijstje: meest ongunstige mol-positie + opdracht goed gedaan, maja goodwill he... ::)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 17-01-2005, 20:49:52 »
Ik vind de theorie wel goed, ook al had ie anders moeten klinken 'de juiste plek-theorie'.

Ik heb effe de titel van 't topic aangepast, zodat we hiermee door kunnen in dit topic.   :)

Citaat
De mol zou je eruit moeten kunnen halen door te kijken welke plek strategisch het beste is voor een mol om te kunnen mollen. Maar zo snel mensen uitsluiten dan kan natuurlijk niet.

Precies, we moeten echt naar meerdere opdrachten gaan kijken. Misschien kunnen we pas echt iets met enige zekerheid zeggen na 'n opdracht of 10.