Auteur Topic: Theorie: de mol op de beste sabotageplek  (gelezen 41209 keer)

Offline bertha531

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: de pot-volgorde
« Reactie #20 Gepost op: 17-01-2005, 21:12:06 »
daar ben ikhet juist niet mee eens.

Mol, regel 1: win in het begin vooral de vertrouwen.

Als je als laatste gaat, en de boel doorgesproken hebt met degene die jij uitkiest, weet je zeker dat je

A: eerst kunt potten, zodat je de (eventuele) goede antwoorden patroon kunt doorbreken zodat nooit het max. bedrag in de pot kan komen, (scheelt in ieder geval 5000,- )

Maximale bedrag was 27.500 bij een reeks van 10. Onafhankelijk van waar de mol molde, hij/zij haalde er dan altijd minstens 5.000 af; dus ook op de eerste plek.

na in principe lijkt het mij ook wel mogelijk dat de mol een 'potter' was.

want door het potten van het geld 'win' je 500 euro, en belangrijker nog het vertrouwen van iedereen. het verlies is echter onderhuids veel groter. door het potten van sander zo in het midden van het spel, kon je pot nooit meer oplopen tot een leuk bedrag.

kortom de mol in het midden stoppen?? ik zou het doen ja.. ::jaja::

::jaja:: Helemaal mee eens, sander is de mol.  ;)

Misschien kunnen we pas echt iets met enige zekerheid zeggen na 'n opdracht of 10.

Idd, maar dan wel met de opmerking erbij, dat niets zeker is!

Offline Erik TKS

• Forumlid
Re: Theorie: de mol op de juiste plek
« Reactie #21 Gepost op: 17-01-2005, 22:28:06 »
Maximale bedrag was 27.500 bij een reeks van 10. Onafhankelijk van waar de mol molde, hij/zij haalde er dan altijd minstens 5.000 af; dus ook op de eerste plek.

Dat klopt: dit is een bijna-symmetrisch probleem. Ik heb uitgerekend wat het maximale winstbedrag is afhankelijk van de positie van de mol:

1. 0 + 22.500 = 22.500
2. 0 + 18.000 = 18.000
3. 500 + 14.000 = 14.500
4. 1.500 + 10.500 = 12.000
5. 3.000 + 7.500 = 10.500
6. 5.000 + 5.000 = 10.000
7. 7.500 + 3.000 = 10.500
8. 10.500 + 1.500 = 12.000
9. 14.000 + 500 = 14.500
10. 18.000 + 0 = 18.000

Conclusie: als iedereen zijn spelletje wint, dan kan de mol het beste als zesde (Sander) de vragen beantwoorden (minimale winst: 10.000 euro).

in principe lijkt het mij ook wel mogelijk dat de mol een 'potter' was. want door het potten van het geld 'win' je 500 euro, en belangrijker nog het vertrouwen van iedereen. het verlies is echter onderhuids veel groter. door het potten van sander zo in het midden van het spel, kon je pot nooit meer oplopen tot een leuk bedrag.

Waarom zou de mol geld in de pot stoppen? Hij verliest natuurlijk zijn spelletje en dan is zonder potten die 500 euro mooi weg. Ik zou als mol zorgen dat ik niet aan de beurt kwam als er geld te potten was. Je wil als mol geen geld in de pot zetten en als je de winst van een ander verspeelt (Yvon en Marc-Marie) dan maak je jezelf erg verdacht.

Kunnen we deze theorie niet uitbouwen tot iets groters? Dat we vanaf nu hier bij iedere opdracht gaan kijken wat de beste positie voor de mol moet zijn geweest. En als 'n bepaalde kandi dan erg vaak op die positie te vinden is, dan hebben we misschien wel de mol te pakken.

Dit is een prima idee. Ik heb deze methode bij de vorige reeks zelf gebruikt op mijn site. Hij is goed bevallen en dus gebruik ik hem dit jaar weer. Ik moet wel twee kanttekeningen plaatsen:

• Elise zat vorig jaar niet altijd op de beste sabotageplaats (niet in de helikopter, niet op het eiland, niet bij de dansers...). De programmamakers houden dus rekening met deze mollenvangerstheorie. De mol moet ook niet te verdacht worden.
  • Door de uitleg bij de reunie-aflevering en het herbekijken van de afleveringen ben ik erachter gekomen dat ik bij sommige opdrachten (wandelopdracht, Ik ga op reis en neem mee, ...) helemaal fout zat bij het bepalen van de beste positie van de mol. En weg was de mol. Dus: als je de beste molplek niet goed inschat, heb je weinig aan deze theorie...  :-X

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #22 Gepost op: 17-01-2005, 22:51:37 »
Wederom geeft Erik TKS hier blijk van enorm veel Mol-verstand.
Ik ben het helemaal met hem eens.
Ook dat Sander wel eens de Mol zou kunnen zijn.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 17-01-2005, 23:28:59 »
Dat klopt: dit is een bijna-symmetrisch probleem. Ik heb uitgerekend wat het maximale winstbedrag is afhankelijk van de positie van de mol:

1. 0 + 22.500 = 22.500
2. 0 + 18.000 = 18.000
3. 500 + 14.000 = 14.500
4. 1.500 + 10.500 = 12.000
5. 3.000 + 7.500 = 10.500
6. 5.000 + 5.000 = 10.000
7. 7.500 + 3.000 = 10.500
8. 10.500 + 1.500 = 12.000
9. 14.000 + 500 = 14.500
10. 18.000 + 0 = 18.000

Conclusie: als iedereen zijn spelletje wint, dan kan de mol het beste als zesde (Sander) de vragen beantwoorden (minimale winst: 10.000 euro).

Mooi rekenwerk!  ::ok::  Dus we kunnen zeggen dat de beste positie zou zijn 6de (Sander). Maar 5e (Roeland) en 7de (Yvonne) is ook nog wel 'n goede positie is voor de mol, want dan kan er maar 'n klein beetje meer (500 euro) maximaal worden verdient. Als immers ter plekke door de kandi's besloten wordt wie er als volgende steeds gaat, zou 't kunnen zijn dat de mol natuurlijk net niet precies de plaats krijg die hij/zij zou willen (omdat iemand anders dan harder roept). Dus we kunnen denk ik plaats 5,6 en 7 aanhouden als beste plek voor de mol.  :)

Citaat
Waarom zou de mol geld in de pot stoppen? Hij verliest natuurlijk zijn spelletje en dan is zonder potten die 500 euro mooi weg. Ik zou als mol zorgen dat ik niet aan de beurt kwam als er geld te potten was. Je wil als mol geen geld in de pot zetten en als je de winst van een ander verspeelt (Yvon en Marc-Marie) dan maak je jezelf erg verdacht.

Je hebt wederom gelijk.  ::jaja::  Maar 't kan natuurlijk ook zijn dat de mol juist 'n beetje goodwill wil creeeren door juist wel te potten. Hij krijgt immers nog genoeg kansen om die 500 euro te verliezen in 'n andere proef. Bovendien kan hij zich dit misschien veroorloven, omdat andere kandi's al zo slecht gelogen hebben. Zo is 't potbedrag niet denderend hoog.

Citaat
Dit is een prima idee. Ik heb deze methode bij de vorige reeks zelf gebruikt op mijn site. Hij is goed bevallen en dus gebruik ik hem dit jaar weer. Ik moet wel twee kanttekeningen plaatsen:

• Elise zat vorig jaar niet altijd op de beste sabotageplaats (niet in de helikopter, niet op het eiland, niet bij de dansers...). De programmamakers houden dus rekening met deze mollenvangerstheorie. De mol moet ook niet te verdacht worden.

Ja tuurlijk komt de mol niet altijd op de beste plek terecht. Daarom moeten we ook over meerdere opdrachten kijken (ik denk zeker 'n stuk of 10) en dan zal de mol toch wel 'n paar keer op de beste plek hebben gezeten en kun je dus voorzichtig gaan voorspellen wie de mol is aan de hand van deze theorie.

Citaat
  • Door de uitleg bij de reunie-aflevering en het herbekijken van de afleveringen ben ik erachter gekomen dat ik bij sommige opdrachten (wandelopdracht, Ik ga op reis en neem mee, ...) helemaal fout zat bij het bepalen van de beste positie van de mol. En weg was de mol. Dus: als je de beste molplek niet goed inschat, heb je weinig aan deze theorie...  :-X

Tja, we gaan natuurlijk uit van wat we op tv zien en in 't echt blijkt 't misschien 'n beetje anders te zijn. En wij kunnen 't ook wel 'ns gewoon mis hebben. Meer als onze best doen kunnen we toch niet.  ;)  Dus deze theorie is toch wel 't proberen waard.  ::jaja::

Ook dat Sander wel eens de Mol zou kunnen zijn.

Nou, ik zou dat nog niet durven te concluderen. Wel dat Sander in deze aflevering de beste sabotageplek had.  ::jaja::

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Theorie: de mol op de beste sabotageplek
« Reactie #24 Gepost op: 17-01-2005, 23:46:38 »
Berekenen jullie nu niet de situatie waarin de mol het als enige fout doet. Valt hij juist dan niet veel te veel op?

Offline Erik TKS

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 18-01-2005, 09:45:01 »
Berekenen jullie nu niet de situatie waarin de mol het als enige fout doet. Valt hij juist dan niet veel te veel op?

Inderdaad! Als iedereen zijn spelletje wint dan kan de mol het beste ook zijn spelletje winnen. Anders valt het wel erg op.

Volgens mij moeten we ons niet afvragen of positie 1 beter is dan positie 6 of positie 9. In plaats daarvan moeten we kijken wat de beste spelsituatie was om als mol in te vallen (wel of geen geld op de geldmeter) en wat de mol moet doen met zijn vragenspelletje (winnen of verliezen). Als je dat doet dan zijn er vijf manieren waarop de mol deze opdracht kan hebben uitgevoerd:

• Gokkende Mol: Victoria, Roeland en Gijs (winst 0 euro).
    De mol valt in als de geldmeter op nul staat en wint zijn spel. Er is nog niets gewonnen voor de geldpot maar de volgende spelers hebben wel de kans om 500 euro extra binnen te halen want de geldmeter stijgt naar 500 euro. De mol gokt erop dat zij geen Pot! roepen en het spelletje verliezen.
  • Voorzichtige Mol: Jim, Isabelle en Yvonne (verlies 500 euro).
    De mol valt in als de geldmeter op nul staat en verliest zijn spel. Er komt niks in de pot en het geld dat de mol had kunnen winnen, gaat verloren.
  • Moedige Mol: Yvon en Marc-Marie (verlies 1500 euro).
    De mol valt in als de geldmeter op 500 euro staat, roept geen Pot! en verliest zijn spel. Zowel het geld van de mol als het geld van de vorige kandidaat gaat verloren.
  • Vrijgevige Mol: Sander (winst 0 euro).
    De mol valt in als de geldmeter op 500 euro staat, roept Pot! en verliest zijn spel. Het geld van de mol gaat verloren maar het geld gewonnen door de vorige kandidaat komt wel in de geldpot terecht.
  • Afwachtende Mol: Lottie (winst 500 euro).
    De mol wacht af tot de laatste beurt.

Afwachtende Mol lijkt mij het gevaarlijkst omdat je dan het minste controle hebt over jouw taak in het spel. Moedige Mol is mij te opvallend voor de eerste aflevering en Gokkende Mol levert winstkansen op voor de andere kandidaten: niet prettig voor een mol. Ik zou zelf als mol gaan voor het scenario Voorzichtige Mol maar het kan ook dat in aflevering 1 de mol speelde als Vrijgevige Mol.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #26 Gepost op: 18-01-2005, 10:13:58 »
ik ga toch zeker in eerste instantie voor de 'vrijgevende mol'. idd het is aan de mol om opdrachten te saboteren, maar toch ook in eerste instantie om niet ontdekt te worden.

als je de rol van sander bekijkt in het pot-spel, wat voor conclusies kun je dan trekken:

• sander won 500 euro om te potten, en was daardoor de held.

• sander verloor zijn opdracht waardoor iedereen nóg blijer was dat hij die 500 had gepot. als hij zijn opdracht 'gehaald' had zou dat door anderen weleens als een molactie gezien kunnen worden, en dat moet natuurlijk niet.

• door te potten zorgt hij er voor dat de pot niet heel erg gespekt wordt.

• waarschijnlijk werd pas ná sander de volgorde van de kandidaten willekeurig.

wat mij betreft dus had bij deze opdracht sander de ideale molpositie.
hij komt eruit als 'held' en deze opdracht komt met minimale winst aan zn einde, mede dankzij hem.. ::jaja::

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 18-01-2005, 10:44:30 »
Maar een mol die ervoor zorgt dat er bij de eerste opdracht geld in de pot komt terwijl het bij zoveel kandidaten fout gaat is voor mij geen goede mol hoor. Er is geen enkele reden om als mol geld te potten aangezien het bij drie kwart van de kandi's misging. Dat zou voor mij echt de omgekeerde wereld zijn dat de mol nu als 1 van de 2 kandidaten ervoor gezorgd heeft dat er geld in de pot kwam....
don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #28 Gepost op: 18-01-2005, 10:52:10 »
geld in de pot? die luttele 500 euro?? door juist op die positie te gaan zitten, kan hij voorkomen dat er écht geld wordt verdiend. én hij is ook nogeens 'het mannetje' omdat hij geld heeft verdiend...

ik zou zeggen: way to go mol!! ::ok::

Offline Amy

• Forumlid
  • Ara Halici !
« Reactie #29 Gepost op: 18-01-2005, 18:07:34 »
  • waarschijnlijk werd pas ná sander de volgorde van de kandidaten willekeurig.
En waar baseer je dat op  ???
'Elke dag dank ik God op m'n blote knieën dat er geen penopauzende kerel aan m’n kop zeurt.'

Offline ReneB

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 18-01-2005, 23:40:48 »
Elise zat vorig jaar niet altijd op de beste sabotageplaats (niet in de helikopter, niet op het eiland, niet bij de dansers...). De programmamakers houden dus rekening met deze mollenvangerstheorie. De mol moet ook niet te verdacht worden.[/li]

Ron, in de helicopter, moest vooraf aangeven of hij voor de vrijstelling ging (en de koffer zou afpakken) of niet. Elise heeft dit doorgekregen en kun de stervende zwaan spelen.

Ten tweede kan de mol niet alleen maar mollen en moet hij/zij goodwill kweken, het liefst zo goedkoop mogelijk: helicopter/paintbal en dat hotel regelen met Rene? terwijl de rest aan het line dancen was. Dit ging buiten de pot om, dus vrije hand voor de mol, lees goodwill kans.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #31 Gepost op: 19-01-2005, 03:02:15 »
Uiteraard! Maar daar valt ook weer over te discussieren natuurlijk, of er 'n strategische positie voor de mol is of niet. Ik denk dat die positie er in bijna iedere opdracht wel is, maar of de mol altijd die positie inneemt (hij/zij wil natuurlijk niet dat 't gaat opvallen) of in kan nemen (als net 'n andere kandi hem/haar voor is met te zeggen dat hij/zij die positie wil hebben) is maar de vraag. Maar ik denk als je dit in de opdrachten in 'n aantal afleveringen bekijkt, je misschien wel 'n resultaat zult boeken, omdat de mol dan toch wel minstens 2 of 3 keer 'n strategische positie heeft ingenomen.

Maarre, dan is 't misschien beter om de topictitel misschien effe aan te passen in iets als 'strategische posities voor de mol'. :)

hehe.. Ik kan me nog wel discussies van vorig jaar herinneren ;)

Het was niet altijd makkelijk om te weten in welke positie de mol nou het meest strategisch zit om te mollen.

Bij de heli opdracht nam Ron de vrijstelling en dat kostte de groep 10.000 euri. Elise hoefde zich alleen maar neer te laten knallen.

Bij de lintjes was wel een stuk strategie aan de orde ook, en doordat Elise net op tijd binnenkwam kostte dat de groep uiteindelijk veel geld- maar ten tijde van de opdracht maakte het ook Ferdi en Ron verdacht omdat ze er zoveel mee hadden genomen wat uiteindelijk counterproductief werke.

Een ander klassiek voorbeeld was de gevangenisopdracht helemaal op het laatst. Hier was het heel lastig te zien wie nou de meest molbare positie had omdat alle kandidaten wederzijds afhankelijk waren van de info die de ander doorspeelde en de manier waarop.
Elise moest idd beginnen door het liedje te vinden, maar als Chandrika de dingen niet goed doorgaf kwam elise niet verder. Vervolgens zat iedereen vast totdat Ron de boel ontsloot.

Uiteraard moet je wel kijken naar wie de 'meest strategische'positie heeft, alleen al op basis daarvan kon je vorig jaar met een bepaalde mate van zekerheid bepaalde mensen uitsluiten (althans vond ik :)) Maar niet altijd is even makkelijk te duiden wie nou de beste positie heeft om te mollen. Toch maar goed blijven kijken naar de posities en welke consequenties het voor de overige kandidaten heeft want heel vaak kan je -vind ik- aan de hand daarvan wel gaan zien wie er iig níet de mol is ::jaja::
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #32 Gepost op: 19-01-2005, 11:00:33 »
hehe.. Ik kan me nog wel discussies van vorig jaar herinneren ;)

Het was niet altijd makkelijk om te weten in welke positie de mol nou het meest strategisch zit om te mollen.

Bij de heli opdracht nam Ron de vrijstelling en dat kostte de groep 10.000 euri. Elise hoefde zich alleen maar neer te laten knallen.

Bij de lintjes was wel een stuk strategie aan de orde ook, en doordat Elise net op tijd binnenkwam kostte dat de groep uiteindelijk veel geld- maar ten tijde van de opdracht maakte het ook Ferdi en Ron verdacht omdat ze er zoveel mee hadden genomen wat uiteindelijk counterproductief werke.

Een ander klassiek voorbeeld was de gevangenisopdracht helemaal op het laatst. Hier was het heel lastig te zien wie nou de meest molbare positie had omdat alle kandidaten wederzijds afhankelijk waren van de info die de ander doorspeelde en de manier waarop.
Elise moest idd beginnen door het liedje te vinden, maar als Chandrika de dingen niet goed doorgaf kwam elise niet verder. Vervolgens zat iedereen vast totdat Ron de boel ontsloot.

Uiteraard moet je wel kijken naar wie de 'meest strategische'positie heeft, alleen al op basis daarvan kon je vorig jaar met een bepaalde mate van zekerheid bepaalde mensen uitsluiten (althans vond ik :)) Maar niet altijd is even makkelijk te duiden wie nou de beste positie heeft om te mollen. Toch maar goed blijven kijken naar de posities en welke consequenties het voor de overige kandidaten heeft want heel vaak kan je -vind ik- aan de hand daarvan wel gaan zien wie er iig níet de mol is ::jaja::

maar elk punt wat je noemt is te verklaren als molzijnde:

-Ron schiet Elise neer, Elise greep dit aan als een prachtkans om Ron verdacht te maken.
-Lintjesopdracht, perfecte molpositie, want Elise kon zo inschatten of ze wel of niet de lintjes moest afgeven. Dat het leek alsof Ron molde is hooguit schijn.
-Gevangenisopdracht: Elise was de link tussen Ron en Chandrika, ze kon dus bij beiden 'mollen' dus de perfecte positie.

Maar ik ben het met je eens, dat het erg lastig is om de goede molpositie te vinden, maar dat is natuurlijk ook een beetje de kunst en de fun.  :) En zoals je zegt, mensen die op een ongunstige positie zitten kun je eerder afschaffen. (Vorig jaar afl. 1, opdr.2: René op de fiets en dit jaar Lottie die als laatste is bij de liegproef.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #33 Gepost op: 19-01-2005, 11:31:37 »
En waar baseer je dat op ???
omdat er pas nadat sander geweest was, je mensen aan elkaar zag vragen.. 'wie nu' vandaar. maar das waarschijnlijk dus ook..

Offline clueless

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 19-01-2005, 12:47:15 »
geld in de pot? die luttele 500 euro?? door juist op die positie te gaan zitten, kan hij voorkomen dat er écht geld wordt verdiend. én hij is ook nogeens 'het mannetje' omdat hij geld heeft verdiend...

ik zou zeggen: way to go mol!! ::ok::

Helemaal mee eens!! Sander is tot nu toe ook mijn mol! :)

Offline Lorelei

• Forumlid
  • Freedom frantically frolic and fine...
« Reactie #35 Gepost op: 19-01-2005, 19:25:10 »
maar elk punt wat je noemt is te verklaren als molzijnde:

-Ron schiet Elise neer, Elise greep dit aan als een prachtkans om Ron verdacht te maken.
-Lintjesopdracht, perfecte molpositie, want Elise kon zo inschatten of ze wel of niet de lintjes moest afgeven. Dat het leek alsof Ron molde is hooguit schijn.
-Gevangenisopdracht: Elise was de link tussen Ron en Chandrika, ze kon dus bij beiden 'mollen' dus de perfecte positie.

Natuurlijk is dat verklaarbaar, zeker achteraf. Maar het punt is dat je tijdens de serie zo met een bepaalde blik naar iets kijkt dat het vanuit dat perspectief niet zo duidelijk is wie er nou precies in de meest molbare positie zit.
Destijds bij Ron waren er heftige argumenten wie er nou gemold had en wie er in de beste positie is. Achteraf is het miss duidelijk maar tijdens de serie dus lang niet altijd even eenduidig te attribueren aan één persoon.

Citaat
Maar ik ben het met je eens, dat het erg lastig is om de goede molpositie te vinden, maar dat is natuurlijk ook een beetje de kunst en de fun. :) En zoals je zegt, mensen die op een ongunstige positie zitten kun je eerder afschaffen. (Vorig jaar afl. 1, opdr.2: Ren?p de fiets en dit jaar Lottie die als laatste is bij de liegproef.

Ja ik had exact hetzelfde, door het fietsen van Rene viel hij voor mij al meteen af - en als je het op de keper beschouwde konden mensen als bijv. Aafke en Astrid ook weinig echt uithalen in de positie waar ze zaten (ok ze konden de boodschapopdracht verknallen maar uiteindelijk was de grotere slag bij de lintjes te leveren).
Door op deze wijze naar opdrachten te kijken kan je idd wel een betere gok maken omtrent wie je uit kan sluiten voor molschap omdat ze daarvoor een te  onwaarschijnlijke positie innemen.
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2005, 06:46:38 »
Even een boompje opzetten oevr de beste sabotageplek in aflevering 2.

Laten we beginnen met de "Kelly Caves" opdracht. Vermits men hier in groepjes volledig zelfstandig de opdracht heeft uitgevoerd en de groepen geen impact hadden op elkaar betreffende mogelijke opbrengsten, kunnen we zeggen dat er voor deze opdracht geen "beste sabotageplek" was.
Een mogelijkheid zou natuurlijk geweest zijn om als eerste te gaan, dynamietstaven mee te nemen en vervolgens de grotten opblazen. Maar dat lijkt me wat vergezocht en voornamelijk vrij gevaarlijk.

Maar in opdracht 1, het opgraven van de sleutels, was het voor de Mol imho het beste om in het eerste groepje te zitten vanwege volgende redenen:
  • De eerste groep werd niet aan het werk gezien door de andere groepen. In deze groep kan de Mol het beste sabotage-acties uitvoeren, omdat hij slechts kon gezien worden door 2 medekandidaten in groep 1. Groep 2 werd ook gezien door groep 1 en groep 3 werd door iedereen aan het werk gezien.
  • Aan de eerste groep werd de opdracht duidelijk uitgelegd door Angela. Aan de andere groepen werd de opdracht "doorverteld" wat voor heel wat misverstanden kan zorgen. Achteraf bleek de opdracht idd niet zo duidelijk te worden overgedragen tussen de groepen.
  • In groep 1 kan men de strategie bepalen en bovendien "wild & blind" beginnen te graven. men had slechts 10 graafbeurten plus een extra beurt per gevonden sleutel. Als de Mol wat taktsich speelt en bv. in een hoek begint te graven (met slechts 3 aangrenzende vlakken), dan is de kans kleiner om onmiddellijk al een sleutel te vinden. Deze hele slechte graaf-taktiek werd dus idd. toegepast. Het is volgens mij daarna puur geluk geweest dat men toch nog 9 sleutels heeft opgegraven

Dus mol-kandi's zijn: Victoria, Isabelle en Sander omdat ze zich in groep 1 bevonden.
Er was trouwens een heftige discussie aan de gang over welke groep als eerste mocht gaan.
Daarin heeft Gijs heel wat inspraak, maar ik heb de indruk dat Gijs "toegeeft" aan de "eis" van iemand anders. Was de persoon die de volgorde bepaalde iemand uit groep 1 ?

Wat me verder is opgevallen bij de graaf-opdracht is dat Sander het zand dat hij opschept gewoon weer terug neerkwakt in hetzelfde vakje waarin hij aan het graven is. Dat is imho niet erg doordacht (tenzij je de Mol bent).In een andere groep zie je Lottie het zand mooi buiten de graafzone wegbrengen.

Reacties aub....
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline kwarkje

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 22-01-2005, 08:04:36 »
Ik zou juist wel denken dat de mol zoveel mogelijk sleutels wil vinden. De mol heeft er niets aan om zonder tent,slaapzak,enz te slapen. Beter is het om alle sleutels te vinden en dan zoveel mogelijk geld uit geven. Daar heb je als mol meer aan als geen sleutels vinden en zeker slecht slapen.

Offline felicia

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 22-01-2005, 12:31:51 »
Het was victoria die perse voor de tweede keer in een hoek wilde graven....
Mi is de beste molpositie van opdracht 1 van 21-1 de eerste groep.
En ook de opmerking van V dat de volgende groep vertelde dat de frisbees van ijzer waren....maar hun niet uit de droom helpen...
Was de boel aan het manipuleren/in verwarring aan het brengen bij het geld met de tonnen, deze rol werd snel door Roeland overgenomen en V,.keek toe van een afstandje en zag dat he goed was.
Tevens:
V. stond voor Gijs bij executie....
In intro geen lijntje maar groen licht om V heen

Offline ishtara

• winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2005, 20:31:39 »
Even een boompje opzetten oevr de beste sabotageplek in aflevering 2.

Laten we beginnen met de "Kelly Caves" opdracht. Vermits men hier in groepjes volledig zelfstandig de opdracht heeft uitgevoerd en de groepen geen impact hadden op elkaar betreffende mogelijke opbrengsten, kunnen we zeggen dat er voor deze opdracht geen "beste sabotageplek" was.
Een mogelijkheid zou natuurlijk geweest zijn om als eerste te gaan, dynamietstaven mee te nemen en vervolgens de grotten opblazen. Maar dat lijkt me wat vergezocht en voornamelijk vrij gevaarlijk.

Ik heb er ook over nagedacht, en ben het niet met je eens dat er geen beste sabotageplek is voor de mol in de grotten.
Als het niet lukte om niet te gaan, kan je nog proberen te vertragen en buiten het uur buiten te komen. Dit gaat het beste in het laatste groepje, omdat deze sowieso als laatste weggaat en niet meer ingehaald kan worden door andere groepjes. Mogelijke verdwaalacties, ademhalingsprobleem-toneelstukjes, angstaanvallen etc. zouden dan door één ander persoon gezien worden, door slechts 1 persoon geholpen kunnen worden. Het groepje van drie is dan aan de ene kant minder verdacht, omdat de mol liever door 1 persoon gezien wordt, maar aan de andere kant zou de mol dan wel 3 personen buiten houden ipv 2.
Nou zou het eerste groepje ook wel handig zijn, omdat dat groepje dan de hele groep kan ophouden, als je echt een hele goede mol hebt natuurlijk.
helaas zit mijn mol in het tweede groepje  ::ohno::
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)