Kun je uitleggen hoe je aan die percentages komt?
De percentages geven aan wat de kans is dat een rijtje scores is behaald door een gewone kandidaat (en dus niet door de mol). Om ze te berekenen moet je eerst de kans schatten dat de mol of een kandidaat 1 afleveringsscore haalt. Elise haalde vorig jaar 8 keer de laagste score, 1 keer 1 punt meer en 1 keer 2 punten meer. De kans dat de mol een 0 haalt (m(0)) schatten we dus op 8/(8plus1plus1) = 8/10. De andere twee kansen zijn dan m(1) = 1/10 en m(2) = 1/10.
De andere kandidaten beschouwen we als 1 grote groep. Voor hen zijn de cijfers respectievelijk 14, 28 en 9. Hun kansen worden dan ook k(0) = 14/(14plus28plus9) = 14/51, k(1) = 28/51 en k(2) = 9/51. Nu kunnen de molscore en de kandidaatscore van een rijtje berekenen:
- mscore = product van de molkansen van de cijfers in het rijtje
- kscore = product van de kandidaatskansen van de cijfers in het rijtje
Hiermee kan je de kandidaatskans van het rijtje uitrekenen:
- kkans = kscore/(mscore plus kscore)
Voorbeeld voor het rijtje 0,1 (Isabelle):
- mscore = m(0) * m(1) = 8/10 * 1/10 = 0.08
- kscore = k(0) * k(1) = 14/51 * 28/51 = 0.15
- kkans = 0.15/(0.15plus0.08) = 0.65 oftewel 65%
Kan in deze theorie naast de huidige punten niet nog iets meegenomen worden?
Je doet een paar prima suggesties die goed in deze theorie passen mits er wordt vastgehouden aan het principe "maximaal 1 punt per kandidaat per opdracht". Als we dit principe zouden laten vallen dan wordt het lastiger om een wiskundige basis voor de theorie te maken. Als we het behouden dan kunnen we bijvoorbeeld voor de tonnenopdracht iedereen behalve Jim een punt geven. Want hoewel Marc-Marie en Roeland zich als een mol gedroegen, werd dit duidelijk in beeld gebracht. Zo niet bij Jim.
Een nadeel van deze aanpak is dat de theorie erg subjectief wordt. Want hoe definieer je "duidelijk in beeld gebracht"? Iedere kijker vindt weer andere dingen belangrijk en duidelijk. Als je deze theorie in je eentje gebruikt, loop je een grote kans dat de persoon die je toch al verdacht onderaan eindigt. Daarom ben ik er voorstander van om het met een groep kijkers aan te pakken. Iedereen mag meebeslissen over de punten mits men met redelijke argumenten komt.
Ik kan me voorstellen dat er hier mensen zijn die toch zelf scores en kansen willen toekennen. Daarom zal ik de eerste weken alle rijtjes scores met de bijbehorende percentages hier plaatsen. Voor de eerste twee afleveringen zijn dit (1,1,96%), (1,2,90%), (0,1,65%), (0,2,37%) en (0,0,10%). De volgorde van de scores in de rijtjes maakt niet uit: (1,0,65%) = (0,1,65%). Veel plezier ermee!