Auteur Topic: Vragen over WIDM  (gelezen 6556 keer)

Offline Great-Dutchman

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Vragen over WIDM
« Gepost op: 18-03-2006, 23:04:09 »
Een goedenavond, geachte Molfans.

Dit is nu mijn vierde molseizoen als kijker en in al deze vier jaren heb ik steeds een vraag gehad over de test aan het einde van het programma. Dit draadje gaat dus eigenlijk meer over het spel zelf dan over het spel in 2006, maar soit.

Het is namelijk zo dat niemand aan het begin van het spel zeker is over zijn of haar mol. Zoals we weten wordt de uitslag van de test bepaald door het aantal goed beantwoorde vragen. Mijn vraag is: kun je niet met een beetje slimmigheid de test willekeurig invullen?

Een voorbeeld: In aflevering 2 zagen we als vraag "Nam de Mol de telefoon op?" Je zou wel gek zijn om daar "Ja" op te antwoorden, behalve als je honderd procent zeker bent dat die persoon ook de Mol is. De kans dat het goede antwoord "Nee" of " is, is vele malen groter. Als je dus gewoon alles min of meer willekeurig met een beetje statistisch verstand invult, zul je altijd meer vragen goed hebben dan iemand die zijn antwoorden op een specifieke persoon afstemt, wanneer die persoon niet de mol is. De enige manier waarop die strategie zou kunnen falen, is als iedereen de goede mol te pakken heeft, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Nu zijn de kandidaten niet gek. Sommigen van hen zullen dit ook wel doorhebben.  Het resultaat is dat iedereen alles maar willekeurig gaat invullen totdat ze wat meer zekerheid hebben, en dat maakt het spel gewoon een lotterij.

Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?

Topictitel algemener gemaakt - Han13
« Laatst bewerkt op: 19-03-2006, 11:53:55 door Han13 »
You can fool all people some of the time and you can fool some people all of the time, but you can't fool all people all of the time.

Offline -Jutta-

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Test
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2006, 23:09:55 »
De kandidaten zullen zeker in het begin de meest logische antwoorden nemen wat jij ook zei. Maar omdat waarschijnlijk de meerderheid het doet, blijft de kans even groot of je er wel of niet uit gaat. Daarvoor zul je je toch op een Mol moeten gaan richten om toch in het spel te blijven en het spel te winnen. Want als je op de meest handige manier invult, kom je er ook niet achter of jij je Mol eigenlijk wel goed hebt, en kom je op het eind in de knel.

Het is zeker geen loterij  ;)
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2006, 23:50:12 »
Je kunt het best gewoon de Mol zijn, dan blijf je er tenminste in ;)

Offline Erik TKS

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2006, 23:50:32 »
Als je dus gewoon alles min of meer willekeurig met een beetje statistisch verstand invult, zul je altijd meer vragen goed hebben dan iemand die zijn antwoorden op een specifieke persoon afstemt, wanneer die persoon niet de mol is.

Dit lijkt mij een prima aanpak om de eerste rondes door te komen. Hou er wel rekening mee dat het programma fysiek en metaal zwaar is voor de kandidaten. Zelfs al neem je je vooraf voor om deze strategie te gebruiken dan wil het nog niet zeggen dat je je in het heetst van de strijd eraan kunt houden.

Citaat
Het resultaat is dat iedereen alles maar willekeurig gaat invullen totdat ze wat meer zekerheid hebben, en dat maakt het spel gewoon een loterij.

En wat geeft dat? Als niemand weet wie de Mol is, mogen ze van mij gerust gaan loten. De test is gemaakt om te controleren wie van de personen die op de goede Mol zitten, het best heeft opgelet. Als twee of meer personen niet weten wie het is, vliegt 1 van hen eruit. Wie dat is, maakt niet zoveel uit voor het spel.

Online Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2006, 00:10:30 »
Michiel (presentator van de Vlaamse reeks) zei het zelf ook eens bij de eerste afvaller:"De eerste keer is het een beetje een loterij."

Een beetje dus. Want je kan inderdaad die strategie toepassen, wat velen ook zullen doen. Of je kan al concrete dingen gezien/gemerkt hebben waarop je echt een verdenking kan baseren.

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2006, 07:16:45 »
Tijdens de eerste 3-4 afleveringen is het imho het beste je antwoorden te spreiden over 3 kandi's.
De kans dat je dan 30%-40% van de vragen correct hebt is dan erg groot, zeker als je verder rekening houdt met bovenstaande, namelijk zoveel mogelijk een antwoord iezen met de grootste propabileitsfactor.

Je moet er van uitgaan dat er steeds kandi's zijn die al hun antwoorden afstemmen op 1 enkele Mol. Indien jijzelf voor wat spreiding zorgt blijf je er sowieso in.
Maar zoals gezegd: enkel tijdens de eerste afleveringen, daarna moe je wel voor 1 Mol kiezen.

Maar ondertussen zijn die dekselse jokers wel wat roet in het eten komen gooien.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
Re: Vragen over WIDM
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2006, 11:45:28 »
Omdat ik verwacht dat misschien wel meer mensen met dit soort vragen over de opzet van WIDM zitten, heb ik de titel van dit topic aangepast in 'Vragen over WIDM'. In dit topic kun je dus dan al je vragen kwijt over het spel. Het hoeft dus niet alleen betrekking op deze zesde serie te hebben, maar mag ook in het algemeen over de opzet van het programma zijn.  :)

Offline streep

• Forumlid
geheimhouding
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2006, 12:45:50 »
Hallo medefans,

Ik heb eigenlijk ook een aantal vragen over dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn. Hopelijk kan een van jullie ze beantwoorden:

- hoe zit het met de geheimhouding? Ik vind het namelijk ontzettend knap om de waarheid omtrent de identiteit van de mol zolang geheim te moeten houden. Staan hier zeg maar straffen op?

- weet Karel wie de mol is?

- gaan de deelnemers echt naar huis? In dat geval weten de mensen uit de directe omgeving van de afvaller toch direct dat diegene niet de mol is?
Zeker in het geval van een serie met BN'ers. Of gaan ze naar een andere lokatie tot het spel gespeeld is?

Hopelijk zijn mijn vragen niet te dom, maar dit houd me al zo lang bezig....

Offline Tessiejj..

• Forumlid
Re: geheimhouding
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2006, 12:54:53 »
Hallo medefans,

Ik heb eigenlijk ook een aantal vragen over dingen die me nog niet helemaal duidelijk zijn. Hopelijk kan een van jullie ze beantwoorden:

- hoe zit het met de geheimhouding? Ik vind het namelijk ontzettend knap om de waarheid omtrent de identiteit van de mol zolang geheim te moeten houden. Staan hier zeg maar straffen op?

- gaan de deelnemers echt naar huis? In dat geval weten de mensen uit de directe omgeving van de afvaller toch direct dat diegene niet de mol is?
Zeker in het geval van een serie met BN'ers. Of gaan ze naar een andere lokatie tot het spel gespeeld is?

De kanidaten moeten het geheimhouden anders moeten ze een boete betalen.
Karel weet niet wie de mol is
Volgens mij gaan ze gewoon gelijk naar huis, ik weet ook niet hoe dat zit met dat ze dan al weten dat diegene niet de mol is.
......

Offline Fossiel

• Forumlid
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: geheimhouding
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2006, 12:55:57 »
Hallo medefans,

-Er staat een boete van maarliefst 250.000 euro op!

-Karel weet niet wie de mol is en daar is hij ook heel blij om

-De deelnemers mogen kiezen of ze naar huis gaan of daar blijven in een hotel ofzo

De antwoorden basseer ik op Interviews

Offline -Jutta-

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2006, 15:18:59 »
Karel wist het overigens alleen tijdens het maken van het programma niet wie de mol was. Nu weet die het al wel  ;)
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline Iris_77

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 19-03-2006, 20:06:49 »
Ik heb ook nog wel een vraagje... Wat gebeurt er als aan het eind niemand de Mol weet te ontmaskeren? Dus de twee andere kandidaten in de finale wijzen elkaar aan als Mol. Gaat de Mol er dan met de pot vandoor?

Offline Loezel

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 19-03-2006, 20:16:23 »
Ze moeten een heleboel vragen beantwoorden over de mol en degene die het grootste percentage goed heeft, die wint. De kans op een gelijkspel is dus niet zo heel groot. Wat er bij een gelijkspel wel gebeurd weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat ze dan de percentages van eerdere testen meewegen.

Offline Sneakiej

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 19-03-2006, 20:18:27 »
de tijd waarin een test gemaakt wordt telt ook mee... degene die het snelst is wint... (of degene met de meeste vragen goed ook echt wint, zonder de mol goed te hebben weet ik niet)
Is dit ook gelijk, dan wordt er naar vorige tests gekeken (denk ik)
Niets is wat het lijkt!!!!

Offline Nîcky

• Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Wie is de .... Mol???
« Reactie #14 Gepost op: 19-03-2006, 20:26:51 »
de tijd waarin een test gemaakt wordt telt ook mee... degene die het snelst is wint... (of degene met de meeste vragen goed ook echt wint, zonder de mol goed te hebben weet ik niet)
Is dit ook gelijk, dan wordt er naar vorige tests gekeken (denk ik)

Klopt sneakiej.  ::jaja::

Offline Iris_77

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 19-03-2006, 20:28:00 »
Ah oké, thnx! Er is dus altijd een winnaar en een verliezer begrijp ik.

Offline Siebrand

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 20-03-2006, 00:12:56 »
(of degene met de meeste vragen goed ook echt wint, zonder de mol goed te hebben weet ik niet)

Degene met de meeste goede antwoorden in de finale wint. Het doet er niet toe of je dan ook op de goede Mol zit. Het is dus mogelijk dat je wint, terwijl je de Mol niet ontmaskerd hebt.

Offline Coen

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 20-03-2006, 10:04:37 »
Ik heb me altijd afgevraagd wat de beloning is voor de mol. Voor zover ik weet, wordt er een groep kandidaten gezocht en wordt één van hen gevraagd de mol te spelen, toch? Maar hij of zij verspeelt daarmee wel meteen de kans op de pot, wat toch best een aardig bedrag is. Dus vroeg ik me af of de mol daarvoor financieel wordt gecompenseerd?

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 20-03-2006, 10:19:10 »
Eeuwige faam ::tandpastasmiley::
Laten we jabberen.

Offline Cosmic Fool

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 20-03-2006, 14:14:48 »
Ik heb me altijd afgevraagd wat de beloning is voor de mol. Voor zover ik weet, wordt er een groep kandidaten gezocht en wordt één van hen gevraagd de mol te spelen, toch? Maar hij of zij verspeelt daarmee wel meteen de kans op de pot, wat toch best een aardig bedrag is. Dus vroeg ik me af of de mol daarvoor financieel wordt gecompenseerd?

Natuurlijk krijgt de Mol een fatsoenlijke financiële compensatie. Het hele programma staat of valt immers met die ene mysterieuze persoon. Je mag de psychologische impact die het mol-schap met zich mee brengt overigens ook niet onderschatten. Waarschijnlijk ligt de verloning zowat in de buurt van wat de winnaar van het programma in de wacht sleept.