Een goedenavond, geachte Molfans.
Dit is nu mijn vierde molseizoen als kijker en in al deze vier jaren heb ik steeds een vraag gehad over de test aan het einde van het programma. Dit draadje gaat dus eigenlijk meer over het spel zelf dan over het spel in 2006, maar soit.
Het is namelijk zo dat niemand aan het begin van het spel zeker is over zijn of haar mol. Zoals we weten wordt de uitslag van de test bepaald door het aantal goed beantwoorde vragen. Mijn vraag is: kun je niet met een beetje slimmigheid de test willekeurig invullen?
Een voorbeeld: In aflevering 2 zagen we als vraag "Nam de Mol de telefoon op?" Je zou wel gek zijn om daar "Ja" op te antwoorden, behalve als je honderd procent zeker bent dat die persoon ook de Mol is. De kans dat het goede antwoord "Nee" of " is, is vele malen groter. Als je dus gewoon alles min of meer willekeurig met een beetje statistisch verstand invult, zul je altijd meer vragen goed hebben dan iemand die zijn antwoorden op een specifieke persoon afstemt, wanneer die persoon niet de mol is. De enige manier waarop die strategie zou kunnen falen, is als iedereen de goede mol te pakken heeft, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Nu zijn de kandidaten niet gek. Sommigen van hen zullen dit ook wel doorhebben. Het resultaat is dat iedereen alles maar willekeurig gaat invullen totdat ze wat meer zekerheid hebben, en dat maakt het spel gewoon een lotterij.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Topictitel algemener gemaakt - Han13