We hebben Frank Steijns inmiddels zover dat ie vanmiddag Metallica (of was het nou heavy Metal, ik weet het niet precies) op het carillon heeft gespeeld. De grap is, dat mensen al weken verwonderd naar boven staan te kijken naar het torentje, omdat daar normaalgesproken heel stemmige muziek vandaan komt.
Vervolgens kon ik het niet laten om hem eens te polsen over deze muziek. Er blijkt veel meer muziek geschikt te zijn om op die klokken te spelen dan veel mensen denken.
Frank kent het programma wel, maar is nauwelijks in de gelegenheid het te zien, laat staan te volgen. Hij speelt samen met Andre Rieu en het Srauss-orkest, en zijn mini-carillon, vaak in Amerika, Zwitserland, en ik weet niet waar allemaal. Maar op zaterdag moet iedereen eens komen luisteren, tussen 12.30 en 13.15. Lokatie: het bloemenstalletje t.p. friture Reitz op de markt in Maastricht. Hij is vaste stadsbeiaardier in Heerlen, Maastricht en Weert.
Frank heeft dit met plezier gedaan, en ik heb het met plezier gefilmd. Je moet daarboven geen claustrofobie hebben, en niet al te breed zijn. Want de plek waar ik stond met mijn camera: een wankel aluminium trapje.........
Maar het uitzicht was het alleszins waard. Daar staan hooguit 10 mensen per jaar. Waarvan er 2 eens per jaar met een stofdoek rondgaan