Daarnaast kenmerkt een goede mol zich bij mij als een mol die zoveel mogelijk saboteert en dan op leuke/constructieve/slimme wijze. Denk hierbij aan George. Gewoon geld uit de pot jatten, net doen of je de kerk voor je ziet terwijl je in een doodlopend straatje staat. Dat maakt het juist zo leuk! De laatste jaren vond ik dat bij Yvon en Milouska eerlijk gezegd een beetje tegenvallen.
Hier ben ik het helemaal me eens.
Naar mijn mening moet een mol ook
zoveel mogelijk mollen. Dus niet afwachten tot de kandidaten het zelf verprutsen,
nee, constant bezig zijn dingen te saboteren.
Ik heb er een hekel aan als achteraf blijkt dat er een paar afleveringen niet gemold is, omdat de kandidaten het zogenaamd zelf al slecht genoeg deden.
De mol moet wat mij betreft ook buiten de proefen bezig zijn met saboteren. Vooral door molboekjes te stelen bijvoorbeeld, maar ik vind dat de mol wel in meer opzichten het spel gemener mag spelen. De kandidaten moeten geïrriteerd worden, geprikkeld, en ook echt het idee hebben dat ze constant op hun tellen moeten passen.
Daarnaast vind ik dat een mol in spellen wel fanatiek moet lijken. "Dom doen" en je openlijk vergissen vind ik een flauwe tactiek: Het is veel leuker als mensen ervan overtuigd zijn dat je één van de beste en fanatiekste kandidaten bent.
Daarnaast vind ik dat kandidaten zich ook wat anders zouden moeten gedragen, maar ik weet niet hoe dat te realiseren is: kandidaten moeten veel en veel fanatieker zijn. Er zijn nu te veel kandidaten die nogal slap aan proeven meedoen, of die heel doorzichtig zichzelf verdacht maken. In de eerste BN'ers serie had Lottie bijvoorbeeld nog meer gemold dan Yvon... Dan wordt het ook een raar spelletje.
Een goede mol moet aan het einde van de serie echt aan kunnen tonen dat een groot aantal opdrachten volledig door hem of haar gesaboteerd is. Als je alles aan de de kandidaten overlaat, ku je net zo goed geen mol in het spel stoppen. Dat betekent dus ook dat de opdrachten van te voren zo bedacht moeten zijn, dat er veel ruimte om te saboteren is.
Ik vond de twee opdrachten van de laatste aflevering bijvoorbeeld als molproeven niet zo geslaagd:
- De eerste proef was leuk bedacht, maar wanneer is de opdracht verpest? Als Menno en Dick winnen, of als de rest wint?
- De tweede proef had geen mol nodig. De afloop ervan stond van tevoren vast: de pot zou leeg gaan. De mol kon slapen: zoals hierboven blijkt vind ik dat nogal jammer...