Klopt. In de Australische series (die volgens mij ook dichtbij het oorspronkelijke concept liggen) regent het ook vrijstellingen: iedere aflevering krijgt minstens een persoon de mogelijkheid de test te skippen.
Het enige dat misschien niet in het conept paste vorig jaar, was de veiling (de eerste afleveringen hoefde de mol immers geen acties uit te voeren)
bedankt voor je reactie
. Die veiling was misschien inderdaad wat te veel van het goede. Aan de andere kant; het is een spel met volwassen mensen en die hóeven niet op een aanbod in te gaan. Immers, als de mol de enige was die bood ging er niets uit de pot: het één na laatste bod telde. Er werd hier op het forum ook wel gesteld dat BN'ers vatbaarder voor zo'n veiling zijn omdat die 'minder voor de pot gaan' (of nog erger: 'het geld niet nodig hebben!'). Ook dat is aantoonbaar onjuist. Zowel in de tweede als in de derde Belgische serie wordt opgemerkt dat de groep bij een dergelijk dilemma vrijwel nooit voor de pot gaat, maar voor persoonlijk- of groepsvoordeel. Ik heb het al vaker gezegd, maar er wordt in serie 5 gewag gemaakt van het feit dat Jim de Groot zegt dat hij nodig geld nodig heeft. Roderick Veelo legt in de terugblikaflevering van serie 6 uit dat hij (mede) niet voor de supervrijstelling wilde spelen omdat hij de 5000 euro die dat zou kosten te veel geld uit de pot vond (wat hem op een schrobbering van Karel kwam te staan: 'Ja, de Pot! Die moet nog maar zien te halen! Eerst overleven!'). Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen van kwistige onbekende, en juist zuinige bekende kandidaten.
Nogmaals: ik postte mijn bericht om aan te tonen dat iedereen mag vinden dat WIDM spannender danwel eerlijker is zónder jokers, vrijstellingen en tweede kansen, maar dat de vlieger 'vroeger en met onbekende kandidaten was alles beter' absoluut niet opgaat
.
PS: nog even over de montage: inderdaad oneerlijk, hoewel het nog maar de vraag is in hoeverre het verhaal van Dick en Alex achteraf op waarheid berust. Julien, een kandidaat uit de vierde molserie, heeft uitgebreide 'memoires' geschreven over zijn WIDM-tijd. Uit dat verslag blijkt dat er ook met ON'ers flink werd gemanipuleerd met de montage en het uitlokken van pittige uitspraken. Sommige forummers vonden zijn verhaal zo ontluisterend dat het lezen van zijn relaas voor hen als een teleurstelling kwam.