Als je iets zonder bronvermelding gebruikt. Maar waarin? Ik neem aan voor rapporten en andere schriftelijke publicaties. Als je iets opschrijft wat niet van jou is en je hebt er geen bronvermelding bij, dan claim je indirect wel dat je het zelf bedacht hebt. Dit is plagiaat en kan tevens schending van het auteursrecht zijn.
Volgens mij is dit idee niet toepasbaar op audiovisuele producties, daar het vrij duidelijk is dat deze muziek niet van de makers van het programma afkomstig is. Voor de auteursrechten wordt idd betaald en om dit te bepalen wordt er een lijst van gebruikte muziek gemaakt. Dit gaat, neem ik aan, naar Buma/Stemra, die immers de belangen van de muzikanten behartigt. Daarmede wordt, weliswaar buiten het publiek om, wel aan bronvermelding gedaan èn er wordt betaald voor het gebruik. Derhalve is de omroep schuldig noch aan plagiaat noch aan copyright schendingen.
Dit systeem wordt al jaren toegepast en gaat altijd goed, dus je kan er wel vanuit gaan dat het goed zit. Denk ook aan radio-uitzendingen, waarbij van jingles en bedjes ook niet meteen aan bronvermelding wordt gedaan.