Ik ga niet het hele AD hier posten, maar deze vond ik toch ook wel leuk; Ook uit het AD van 27-11
Schuimkraagruzie maakt winkeliers gek
Door Eddy van der Ley
In het Twentse Losser woedt een bieroorlog tussen twee supermarkten. Wie bij DeWit Kom@rt drie kratjes Grolsch koopt, kan ze aan de overkant bij Sanders inleveren en krijgt nog geld toe ook: 9,90 euro.
Om de gunst van de klant te winnen en een prominente positie op de Twentse markt te veroveren, stunt supermarktketen DeWit Kom@rt sinds kort met prijzen. In de betrekkelijk nieuwe vestiging in Losser kost een krat Grolsch-bier sinds maandag welgeteld 5,99 euro, waarmee de winkel zelfs 1,13 euro onder de inkoopprijs voor supermarkten (7,12 euro) zit. Het stuntwerk lokt een felle reactie uit van overbuurman Sanders. Deze supermarkt handhaaft de normale prijs van een krat Grolsch op 9,29, maar verzint een nieuwe tactiek: mensen die bij DeWitkom@rt hebben ingeslagen, kunnen bij Sanders (maximaal) drie kratten Grolsch inleveren. Met schreeuwende affiches probeert Sanders de stuntende concurrent te torpederen. De tekst, met rekensom, luidt: Lucky Day? Koop 3 kratten Grolsch bij De Wit Kom@rt , 3 x 5,99 = 17,97. Lever 3 kratten Grolsch in bij Sanders en ontvang 3 x 9,29 = 27,87. U VERDIENT 9,90. ,,We verliezen met deze actie niets, omdat wij het bier voor 9,29 euro per krat verkopen'', zegt assistent-bedrijfsleider R. Meekhof van Sanders. ,,Het kost ons wel veel werk, op de eerste dag - maandag - liep het werkelijk storm. We waren bijna alleen maar in de weer met kratten bier, die we zullen verdelen over 17 filialen. Anders kunnen we ze niet kwijt..''
Bij DeWit Kom@rt is men niet te spreken over de actie van Sanders. ,,Zoiets heb ik in dertig jaar niet meegemaakt'', zegt directeur H. van Marle: ,,Als je dan wilt stunten, kom dan met scherpe prijzen, dat is een stuk sportiever. Maar als Sanders het op deze manier wil doen, dan moeten ze dat vooral doen. Ik had natuurlijk impulsief kunnen reageren en mijn medewerkers een aantal pallets bij Sanders kunnen laten afleveren, maar dat is het niet waard. Laat ik mijn verstand maar gebruiken.''