Ik heb toch een dubbel gevoel bij Muriël als Mol.
Enerzijds omdat ze behalve de twee spectaculaire Molacties (op de touwbrug de stok weggooien en vastgeketend voor de vrijstelling te pakken) bitter weinig gesaboteerd heeft. Daarnaast heb ik vooral gehoord dat ze voor de pot ging of dat de groep het zelf al genoeg verprutst had dat ze eigenlijk niets meer kon doen.
Anderzijds was dé reden om haar niet te verdenken dat ze totaal buiten de groep stond en op geen enkele kon wegen op de beslissingen van de groep. Dan kun je als Mol ook niet subtiel de opdrachten bijsturen en ervoor zorgen dat er finaal geen/minder geld in de pot komt.
Haar gedrag komt me meer over alsof ze zich boven de groep verheven voelde en gewoon haar zin kon doen waar en wanneer ze dat wilde. Dat alle drie de finalisten op haar gestemd hebben is uiteindelijk toch het bewijs dat deze tactiek niet gewerkt heeft.
Heeft het feit dat er een aparte pot voor de Mol in het leven is geroepen dit soort gedrag in de hand gewerkt? Als je erin slaagt om totaal onverdacht te blijven dan ga je immers met een fiks bedrag naar huis.
Of is ze misschien niet goed genoeg gecoacht vooraf? Hoe groot was haar voorkennis van de opdrachten? Daar zijn we spijtig genoeg weinig over te weten gekomen.
Een aflevering waarin samen met de kandidaten werd teruggeblikt op de reeks was ook wel leuk geweest imo.
Bepaalde hints waren voor ons ook onmogelijk te achterhalen. Hoe kunnen wij nu weten dat ze vroeger naar Zorro keek of fan is van Dali?
En zelfs als de kandidaten daarnaar gevraagd hadden, zou ze dat dan ook zomaar prijs gegeven hebben?
Ik vond het al bij al een aangenaam seizoen met toffe kandidaten en een vrij matige Mol. Hopelijk hebben ze veel geleerd uit deze jaargang en kunnen ze nog beter doen bij een eventuele tweede seizoen.